Tämä on toinen osa neliosaisesta blogisarjastani Suomen kielen
synty. Ensimmäinen osa oli Uralilaiset
ja indoeurooppalaiset. Kolmas osa on Seiman ja Turbinon pronssikauppiaat ja neljäs osa Suomesta tulee suomalainen.
Kielitieteilijät ja arkeologit ovat pohtineet uralilaisen
kantakielen arvoitusta 1800-luvulta lähtien. Milloin ja missä tätä kieltä
puhuttiin? Keitä olivat sen puhujat? Ja miksi tämä kieli levisi yli Euraasian
havumetsävyöhykkeen ja syrjäytti tieltään todennäköisesti satoja muita kieliä?
Kielen leviämiseksi tarvitaan jokin iso teknologinen ja
yhteiskunnallinen muutos, joka mullistaisi vallitsevat olot ja antaisi
etulyöntiaseman yhdelle, muita paremmin sopeutuvalle ryhmälle. Arkeologit ovat
nimenneet kaksi ehdokasta : keramiikan käyttöönotto havumetsävyöhykkeellä
6000-7000 vuotta sitten ja pronssin käyttöönotto 4000 vuotta sitten.
Viimeisen parinkymmenen vuoden aikana on yleistynyt
jälkimmäinen käsitys – suomensukuiset kielet kehittyivät pronssikauden
yhteiskunnallisissa mullistuksissa.
Paneudun kuitenkin ensin vanhaan käsitykseen, että kielemme
kehityksen sysäsi liikkeelle keramiikan käyttöönotto.
Kampakeramiikka syntyi
ylä-Volgalla
1980-luvulle mennessä vakiintui teoria, jonka mukaan
kantauralia puhuttiin kampakeraamisen kulttuurin piirissä. Tämä teoria on siis nykyisin väistymässä.
Kampakeramiikka sai alkunsa suunnilleen 5000 vuotta ennen
ajanlaskumme alkua. Samoihin aikoihin etelässä maanviljelys levisi Lähi-idästä Eurooppaan,
Balkanille. Kampakeramiikan alueella ei maanviljelyä tunnettu ainakaan
laajamuotoisesti. Pohjois-Euroopan ja Pohjois-Venäjän asukkaat olivat
kivikautisia metsästäjiä, kalastajia, hylkeenpyytäjiä ja keräilijöitä.
Kampakeramiikka syntyi Volgan yläjuoksulla suunnilleen
nykyisen Moskovan alueella. Siitä levisi
Suomen suuntaan useita kulttuuri- ja muuttoaaltoja. Idässä kampakeraaminen
kulttuuri ulottui Uralille, kaakossa Puolaan saakka.
Saven valamisen taito
Kampakeramiikan mukana pohjoiseurooppalaisille levisi
Lähi-idässä tehty keksintö, savenvalanta. Se tarkoitti, että kivikauden
metsästäjät osasivat yhtäkkiä tehdä kunnollisia astioita. Tähän asti heillä ei
ollut ollut muita ”astioita” kuin nahkasäkit, laakeat kivet ja ontoiksi
koverretut puupalat.
Saviastiat saattoivat olla isoja (kymmeniä litroja) tai
pieniä, muutaman desin vetoisia. Niihin saattoi tietyissä rajoissa säilöä
ruokaa silloin, kun sitä saatiin runsaasti, käytettäväksi silloin kun siitä oli
puutetta.
Saviastia teki havumetsien asukkaille mahdolliseksi aivan
uuden gastronomisen innovaation, keiton – sitä ei oikein voinut valmistaa
laakealla kivellä tai ontossa puukappaleessa. Varhaisimpien pohjoisten
saviastioiden seinämistä onkin löydetty selviä kalasopan jäänteitä.
Kaukana etelän maatalousyhteiskunnissa otettiin samoihin
aikoihin käyttöön vielä yksi uusi keksintö, jonka saviastia teki mahdolliseksi
: alkoholin suurtuotanto. Vanhoissa Lähi-idän ruukuissa on pettämättömiä jäämiä
uudesta juomasta, oluesta.
Metsästäjäkulttuurissa oluen valmistus ei onnistunut –
olutta ei synny ilman viljaa.
Kivikauden huippuaika
Uralilaisen kantakielen etsijöitä kiinnostaa erityisesti
kampakeramiikan keskivaihe, ns. tyypillinen kampakeramiikka. Se osui poikkeuksellisen
lämpimälle jaksolle, jolloin kivikautisen väestön määrä nousi huippuunsa
pohjoisella havumetsävyöhykkellä ja jonka jälkeen väkiluku laski taas jyrkästi.
Tyypillinen kampakeramiikka oli kivikauden huippuaikaa.
Tämä kivikauden huippu alkoi suunnilleen 4000 vuotta ennen
ajanlaskumme alkua. Samoihin aikoihin Irakissa ja Egyptissä syntyivät
ensimmäiset kaupungit, kirjoitetut tekstit ja maatalouden kastelukanavat. Ukrainan
ja Volgan aroilla alettiin pitää nautaa ja lammasta, ja joidenkin oletusten
mukaan hevonenkin kesytettiin näihin aikoihin. Balkanilla kukoisti ns. Vanhan
Euroopan kulttuuri, jossa viljeltiin Välimeren tapaan vehnää ja asuttiin
isoissa kylissä, ja sieltä levittäytyi maanviljelijöitä ympäri läntistä Eurooppaa.
Tyypillinen kampakeramiikka ulottui pohjoisella
havumetsävyöhykkeellä Uralilta Pohjanlahdelle. Suomi oli tämän kulttuurin
äärimmäistä periferiaa. Kauppayhteydet kuitenkin toimivat suuriin
kulttuurikeskuksiin, kuten Itä-Karjalaan, ylä-Volgalle ja jopa Uralille.
Talvella oli mahdollista liikkua nopeasti uudella mullistavalla ajoneuvolla,
koirien vetämällä reellä.
Savenvalu oli naisten
työtä
Kivikauden huippu on ollut levotonta aikaa, jolloin löytyvät
ensimmäiset merkit sodankäynnistä Suomen maaperällä. Tunnetuin esimerkki on
Iijoen suulla sijainnut Kierikin saari. Arkeologit ovat kaivaneet saarelta
suuren määrän nuolenkärkiä ja merkkejä kivikautisesta paaluvarustuksesta.
Syntyy vaikutelma, että yksi ryhmä oli linnoittanut tuottoisan lohijoen suun ja
toinen ryhmä yritti vallata paalulinnoituksen. Oliko kyseessä kenties
tulokkaiden ja alkuperäisväestön välinen taistelu?
Kivikautisissa yhteiskunnissa on yleensä sukupuolittunut
työnjako. Savenvalu oli todennäköisesti naisten työtä, jonka äidit opettivat
tyttärilleen. Tämän perusteella voimme olettaa, että keramiikan keksiminen
lisäsi naisten painoarvoa yhteisössä. Toisaalta kampakeramiikan kaudella voimistuivat
kaukokauppa ja sodankäynti, jotka taas olivat todennäköisesti miesten maailmaa.
Arkeologit ovat todenneet, että keramiikka levisi uusille
alueille valmiina ja täysin kehittyneenä. Saviastioiden tekoa ei opeteltu
alusta pitäen, yrityksen ja erehdyksen kautta. Tämä viittaa siihen, että
saviastioiden valmistajat muuttivat uusille alueille ja toivat osaamisensa
mukanaan. Oliko kyseessä kenties perheellisten kivikauden kauppamiesten ja
heidän savenvalajavaimojensa siirtolaisuus tai peräti tunkeutuminen uusille
alueille?
Kalliomaalaukset
Kampakeramiikan mukana Suomeen tulivat kalliomaalaukset.
Järvien rantakallioihin maalattiin ihmisiä ja eläimiä, abstrakteja kuvioita ja
kämmenenkuvia. Kuvat olivat useimmiten kaavamaisia tikkuhahmoja.
Kalliomaalauksilla oletetaan olleen uskonnollinen merkitys.
Yleisin tulkinta on, että kallionpinta erotti tämänpuoleisen elävien maailman
maanalaisesta kuolleiden maailmasta. Kalliomaalaajat ovat ehkä olleet
shamaaneja, tai heillä on ollut vahva suhde shamanismiin.
Kalliomaalausten alkaminen viittaa siihen, että kampakeramiikan
myötä Suomeen tuli myös uusi uskonto, tai vähintäänkin vanha uskonto sai uusia
piirteitä.
Kampakeramiikkateorian
ongelmia
1980-luvulla syntyi ns. maltillinen jatkuvuusteoria. Sen
mukaan tyypillisen kantakeramiikan ihmiset puhuivat kielenään kantauralia. Kun
tyypillinen kampakeramiikka levisi Uralille ja Pohjanlahdelle asti, levisi
samalla suomensukuisten kielten alkumuoto. Tämän teorian mukaan Suomessa olisi
siis puhuttu suomensukuisia kieliä noin 6000 vuotta.
Maltillinen jatkuvuusteoria oli hyvä yritys yhdistää
kielihistoriallinen ja arkeologinen aineisto selittämään kantauralin
arvoitusta. Teorialla on kuitenkin pahoja puutteita. Ensimmäinen on se, että se
ei selitä, miten samojedit päätyivät Siperiaan. Kampakeramiikka rajoittui
Euroopan puoleiselle taigalle, mutta samojedien on täytynyt olla aivan
ensimmäisiä ryhmiä, jotka irtautuivat uralilaisesta kantakielestä.
Toinen ongelma kampakeramiikkateoriassa on se, että se
edellyttäisi kielen muuttumisen käytännössä pysähtyneen muutamaksi
vuosituhanneksi. Kielitieteilijät ovat lainasanojen perusteella vakuuttuneita
siitä, että Suomenlahden rannoilla puhuttu kieli oli vielä vähän ennen
ajanlaskumme alkua äänteellisesti melko lähellä kantauralia. Se tarkoittaisi
sitä, että kantaurali olisi pysynyt lähes muuttumattomana yli kolme tuhatta
vuotta (noin 4000-500 eaa). Tämä kuulostaa äärimmäisen epäuskottavalta –
historiallisen kielitieteen käsitys on, että kielet muuttuvat sukupolvesta
toiseen aina, kaikkialla ja koko ajan.
2000-luvun tutkijat ovat kallistuneet olettamaan, että
kampakeraamisessa kulttuurissa ei puhuttu kanta-uralia. Kampakeraaminen
kulttuuri oli kyllä niin voimakas, että se todennäköisesti levitti uusia kieliä
laajoille alueille. Seuraavien parintuhannen vuoden aikana nämä kielet
kehittyivät eri alueilla eri suuntiin.
Jokin kampakeramiikan ”tytärkielistä” on hyvinkin saattanut
olla kantaurali, josta sitten saivat alkunsa suomensukuiset kielet.
Joitakin lähteitä
Christian Carpelan : Essay
on archaeology and languages in the western end of the Uralic zone. –
Congressus Nonus Internationalis Fenno-Ugristarum I: Orationes plenariae &
Orationes publicae s. 7–38. Tartu 2000. https://www.sgr.fi/sust/sust258/sust258_janhunen.pdf
Georg Haggrén et al., Muinaisuutemme
jäljet. Suomen esi- ja varhaishistoria kivikaudelta keskiajalle. Gaudeamus
2015. ISBN 978-952-495-363-4
- Petri Halinen, Kivikausi. S. 19-54
Juha Janhunen, Proto-Uralic—what,
where, and when? https://www.sgr.fi/sust/sust258/sust258_janhunen.pdf
Petri Kallio, Suomen
kantakielten absoluuttista kronologiaa.
Virittäjä 1/2006 http://www.kotikielenseura.fi/virittaja/hakemistot/jutut/2006_2.pdf
Unna ja Nuuk. Ohjaus Saara Cantell. 2006. Koko perheen elokuva sijoittuu aikaan, jolloin kampakeraaminen kulttuuri kohtasi vasarakirveskansan. Käsikirjoitus perustuu vanhentuneeseen oletukseen, että kampakeraamisessa kulttuurissa puhuttiin uralilaista kieltä. Kampakeraamisen kansan ihmiset puhuvat elokuvassa rekonstruoitua varhaiskantasuomea.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti