Tämä on neljäs ja viimeinen osa blogisarjastani Suomen kielen
synty. Ensimmäinen osa oli Uralilaiset ja indoeurooppalaiset, toinen osa Mitä kieltä puhuivat savenvalajat ja
kalliomaalaajat? , kolmas osa Seiman ja Turbinon pronssikauppiaat.
Suomi kuului uralilaisiin kieliin, jotka kaikki ovat
lähtöisin yhdestä kielestä, kantauralista. Nykykäsityksen mukaan kantauralia
puhuttiin vajaa 2000 vuotta ennen ajanlaskumme alkua Uralin länsirinteillä. Sieltä se levisi
pronssikautisten kauppiaiden ja soturien mukana itään ja länteen. Olen selostanut
tätä tapahtumaa juttusarjani kolmannessa osassa Seiman ja Turbinon pronssikauppiaat.
Mutta miten Uralilla puhuttavasta kantauralista tuli
Suomessa puhuttava suomen kieli? Ja mitä suomalaiset puhuivat ennen kuin he
alkoivat puhua suomea?
Jatkuvuusteoria : olemme
jääkauden metsästäjien jälkeläisiä
Ensimmäiset nykyihmiset tulivat Suomeen jääkauden jälkeen.
Meillä ei ole geeninäytteitä näistä kaikkein varhaisimmista suomalaisista,
koska maamme hapan maaperä on tuhonnut niin vanhat ihmisruumiit.
1980-luvulle tultaessa syntyi ns. jatkuvuusteoria : arkeologit
pystyivät osoittamaan vakuuttavasti, että Suomea on asutettu yhtäjaksoisesti
jääkauden päättymisestä lähtien. Me olemme niiden ihmisten jälkeläisiä, jotka
muuttivat tänne kymmenentuhatta vuotta sitten. Tämä osa jatkuvuusteoriasta on
edelleen yleisesti hyväksytty.
Jatkuvuusteorialla oli myös kielitieteellinen osa, jonka
mukaan suomensukuisia kieliä olisi puhuttu Suomen maaperällä tuhansien vuosien
ajan. Tätä teoriaa pidetään nykyisin vanhentuneena. Suomi ja sen sukulaiskielet ovat suhteellisen uusia tulokkaita Suomessa.
Vuosituhansien varrella tänne on muuttanut ja täältä on
muuttanut pois jatkuvasti ihmisiä. Heidän kielensä ovat kuolleet, mutta heidän geeninsä elävät edelleen meissä. Suomalaista geeniperimää voisi verrata cocktailiin,
johon on sekoitettu monia eri juomia. Kannamme geeneissämme muistoja
kymmenentuhannen vuoden maahanmuuttohistoriasta.
Ensimmäinen aalto :
jääkauden metsästäjät
Suomen kansan geneettisen cocktailin pohjakerroksena on siis
jääkauden metsästäjä-keräilijä-kalastajaväestö. Se oli alun perin kotoisin
Afrikasta ja tullut Eurooppaan noin 40 000 vuotta sitten. Matkan varrella
siihen sekoittui muutama prosentti neanderthalilaisten, Euroopan
alkuperäisasukkaiden geenejä.
Metsästäjä-keräilijät talvehtivat jääkauden ankarassa loppuvaiheessa
Etelä-Euroopassa, usealla eri alueella. Jääkauden päätyttyä, vajaa 9000
vuotta ennen ajanlaskumme alkua, he lähtivät pohjoiseen. Suomeen heitä tuli ainakin Norjan ja
Viron kautta. Muun Euroopan geeninäytteistä tiedämme, että he olivat tummia ja sinisilmäisiä ihmisiä.
Jääkauden jälkeiset metsästäjät puhuivat varmaan satoja eri
kieliä, joista meillä ei ole mitään käsitystä. Näistä kielistä polveutuu todennäköisesti
kaksi tärkeää kantakieltä : indoeurooppalainen kantakieli (puhuttiin noin 3000
e.a.a Etelä-Venäjällä ja Ukrainassa) ja kantaurali (puhuttiin noin 2000 e.a.a Uralin länsirinteillä). Niiden tytärkielet dominoivat
nyky-Euroopan kielikarttaa.
Geneettisesti samaan ensimmäiseen aaltoon voitaneen laskea
myös kampakeraamisen kulttuurin synnyttämä ihmisten liikehdintä. Suomeen tuli useassa
aallossa uutta väkeä Venäjältä noin 5000-4000 e.a.a, ja he toivat
mukanaan Uralin-kaukokaupan ja savenvaluun taidon. Nykyoletuksen mukaan heidän
kielensä eivät olleet mitään tunnistettavaa sukua suomen kielelle.
Toinen aalto :
Lähi-idän maanviljelijät
Eurooppalaisten toinen geneettinen kerrostuma koostuu
Lähi-idän maanviljelijöistä, jotka levittäytyivät noin 7000 vuotta ennen
ajanlaskumme alkua Balkanille ja seuraavina vuosituhansina sieltä muualle Eurooppaan.
Tämä
asutusaalto pysähtyi aikanaan Itämeren etelärannoille, mutta sen geeniperintöä
on tullut meihin myöhempien kansainvaellusten myötä. Alpeilta löydetty,
muumioitunut ”jäämies Ötzi” (kuoli noin 3300 e.a.a) kuului aikanaan tähän
muuttoaaltoon.
Ensimmäisten eurooppalaisten maanviljelijöiden geenit elävät
edelleen kromosomeissamme, mutta heidän puhumansa kielet ovat kuolleet lähes
täysin. Mahdollisesti nykypäivän baski polveutuu heidän puhumistaan kielistä.
Kolmas aalto :
indoeurooppalaiset
Kolmas geneettinen kerrostuma tulee arokansojen
paimentolais-maanviljelijöistä ja hevosen kesyttäjistä. He levittäytyivät Etelä-Venäjältä
ja Ukrainasta käsin Länsi-Eurooppaan noin 3300 vuotta ennen ajanlaskumme alkua.
Heidän geeniperintönsä näkyy voimakkaasti nykypäivän eurooppalaisissa, myös
suomalaisissa.
Ukrainan paimentolaiset olivat pääosin jääkauden
metsästäjien kaukaisia jälkeläisiä, mutta vuosituhannet arolla olivat
muokanneet heille oman erityisen geeniperimänsä. Heillä ei esimerkiksi ollut
laktoosi-intoleranssia niin kuin muilla euraasialaisilla. Vanhojen
geeninäytteiden perusteella he ovat olleet pääosin vaaleita, sinisilmäisiä ja
vaaleahiuksisia ihmisiä.
Kolmas aalto oli ensimmäinen indoeurooppalainen
kansainvaellus. Indoeurooppalaiset kielet dominoivat nyky-Euroopan kelikarttaa
lähes täysin.
Vasarakirveskansa
Indoeurooppalainen kansainvaellus rantautui myös Suomeen :
maamme rannikoille tuli noin 3200 vuotta ennen ajanlaskumme alkua
vasarakirveskulttuuri (tunnetaan myös nimellä nuorakeraaminen kulttuuri).
Vasarakirveskansa tuli ilmeisesti meren yli Virosta. Se rakensivat asumuksikseen majoja pystypaaluista ja piti todennäköisesti
kotieläimiä, ainakin vuohta. Heidän kielensä oli ehkä nykypäivän germaanisten,
balttilaisten ja slaavilaisten kielten yhteinen kantamuoto.
Vasarakirveskansa kohtasi sisämaassa ”alkuperäisväestön”
kulttuureja, jotka olivat kampakeramiikan perillisiä.
Kiukaisten kulttuuri - rannikon indoeurooppalaisia?
Kiukaisten kulttuuri - rannikon indoeurooppalaisia?
Noin 2300 ennen ajanlaskumme alkua vasarakirveskansa sulautui yhteen "alkuperäisväestön" kanssa. Tuloksena oli aivan uusi
kulttuuricocktail, ns. Kiukaisten kulttuuri. Se vaikutti rannikkoalueilla
Merenkurkusta Viipurinlahteen – karkeasti ottaen samoilla alueilla, joilla oli
asunut aikaisemmin vasarakirveskansa ja joilla asustivat myöhemmin
suomenruotsalaiset.
Emme tiedä, mitä kieltä itse Kiukaisten kulttuurissa
puhuttiin. 1980-luvun jatkuvuusteoria oletti, että ”kiukaislaiset” puhuivat
kantasuomea, eli suomen ja viron yhteistä kantakieltä. Tätä osaa
jatkuvuusteoriasta pidetään nykyisin vanhentuneena. Heidän kielensä on
saattanut yhtä hyvin olla indoeurooppalainen.
Tämänkin jälkeen Suomeen on tullut indoeurooppalaisia kieliä
puhuvaa väkeä, useassa aallossa ja eniten Ruotsin suunnalta. Yksi muuttoaalto
näyttää suuntautuneen Varsinais-Suomen rannikolle pronssikaudella, noin
1500-500 ennen ajanlaskumme alkua. Myös rautakaudella ja viikinkiaikana tänne
muutti paljon ihmisiä nyky-Ruotsin alueelta – ja toisaalta Suomesta näyttää
muuttaneen väkeä Ruotsiin. Viimeisessä suuressa muuttoaallossa sydänkeskiajalla, vajaa
1000 vuotta sitten, syntyi nykyinen suomenruotsalainen väestö.
Indoeurooppalaisia kieliä on Suomen maaperällä puhuttu siis tuhansien vuosien
ajan – itse asiassa kauemmin kuin suomensukuisia kieliä.
Neljäs aalto : suomensukuiset
kansat
Neljäs geneettinen kerrostuma tulee idästä, Uralin ja Siperian
suunnalta. Se näkyy vahvimmin Pohjois-Venäjällä ja Suomessa. Se näkyy
erityisesti miespuolisen väestön Y-koromosomeissa, mikä viittaa naimattomien
miesten muuttoliikkeeseen.
Vaikuttaa siltä, että tämä geeniperintö levisi länteen vuoden
2000 jälkeen ennen ajanlaskumme alkua, Seima-Turbino-ilmiön myötä. Tämän
kulttuuri-ilmiön loi verkosto, johon kuului kauppiaita, pronssiseppiä, savenvalajia,
maanviljelijöitä ja jonkinlaista soturiylimystöä.
Pronssikautinen Seima-Turbino-ilmiö syntyi noin 1900 vuotta
ennen ajanlaskumme alkua. Tämän monikulttuurisen verkoston yhteydenpitokieli oli todennäköisesti
kantaurali, suomensukuisten kielten kantamuoto.
Ylä-Volgan alueella Seima-Turbino-ilmiötä kutsutaan myös
tekstiilikeraamiseksi kulttuuriksi. Täällä tehtiin saviastioita, joiden
pinnassa näkyy tekstiilipainanteita – kenties saviastiat valettiin
tekstiilimuottiin. Väestö viljeli maata ja hoiti karjaa.
Tekstiilikeraamisessa kulttuurissa puhuttiin kantauralin
läntisiä murteita, joista polveutuivat myöhemmin saamelaiset ja
itämerensuomalaiset kielet.
Suomensukuiset saapuvat Suomeen
Suomensukuiset saapuvat Suomeen
Tekstiilikeraaminen kulttuuri levisi Itä-Suomeen viimeistään
1700 vuotta ennen ajan laskumme alkua. Silloin tänne lienee tullut ensimmäisen kerran
määrä ihmisiä, jotka puhuivat äidinkielenään suomensukuista kieltä.
Tulokkaat kohtasivat
kielellisesti ja etnisesti erittäin monimuotoisen maan : rannikolla puhuttiin indoeurooppalaista kieltä, sisämaan parhailla paikoilla kampakeraamisen
kulttuurin perintönä syntyneitä kieliä ja syrjäisemmillä paikoilla kenties
paleokieliä, jotka polveutuivat jääkauden jälkeisten
muuttajien kielistä.
Uralilaiset kielet alkoivat toden teolla syrjäyttää näitä
varhaisempia kieliä vasta rautakaudella, joka alkoi noin 500 vuotta ennen
ajanlaskumme alkua. Seuraavan vuosituhannen kuluessa saamelaiset ja
itämerensuomalaiset levittäytyivät yli maan.
Saamelaiset asuttivat
Suomea
Läntisimmät uralilaiset kielet jakautuvat selvästi kahteen
erilliseen ryhmään, saamelaisiin ja itämerensuomalaisiin kieliin.
Saamelaiskieliä ovat esimerkiksi tunturisaame, inarinsaame
ja kolttasaame. Ne polveutuvat yhdestä kantakielestä, kantasaamesta.
Nykyisin
oletetaan että kantasaame syntyi nykyisen Venäjän alueella Laatokan
eteläpuolella ja levisi sieltä Suomeen ajanlaskumme alun tienoilla (esim.
Jaakko Häkkinen 2010). Saame levisi nopeasti pohjoiseen, Jäämeren rannoille, ja
länteen Ruotsiin ja Norjaan. Ikivanhat paleokielet katosivat sen tieltä, kun
niiden puhujat vaihtoivat kielekseen saamen.
Saamelaiskielten muinaisesta levinneisyydestä kertovat ennen
kaikkea saamelaisperäiset paikannimet, joita löytyy kaikkialta Suomesta, klassisena
esimerkkinä Espoon Nuuksio.
Nykyisin miellämme perinteiset saamelaiset poronhoitajiksi.
Kantasaamen puhujissa oli kuitenkin monia elinkeinoja : he metsästivät,
kalastivat, viljelivät maata, pitivät eläimiä ja kävivät kaukokauppaa. He osasivat
valaa keramiikkaa, liikkua merellä ja käsitellä uutta metallia, rautaa.
Leväluhta - Merenkurkun saamelaiset
Leväluhta - Merenkurkun saamelaiset
Vanhimmat Suomen mannermaalta eristetyt ihmisgeenit ovat
Leväluhdan vainajilta Pohjanmaalta, suunnilleen ajalta 300-800 jälkeen
ajanlaskumme alun. Muutama haploryhmä viittaa siihen, että Leväluhdan vainajat
eivät olleet suomalaisia vaan saamelaisia. Pohjanmaan saamelaisperäinen
paikannimistö tukee tätä oletusta.
Pohjanmaalta oli tuohon aikaan vilkkaat yhteydet Merenkurkun
yli Ruotsiin. Jaakko Häkkinen olettaakin, että saamelaiset levittäytyivät
Suomesta Ruotsiin meriteitse, Merenkurkun yli. Tuohon aikaan Pohjanmaa oli
kansainvälisellä turkiskaupalla vaurastunut alue.
Saamelaiset työntyivät yhä kauemmaksi pohjoiseen, kunnes he
saapuivat lopulta Jäämeren rannoille. Pohjoisessa he omaksuivat meidän
vuosituhannellamme uuden, Siperiassa kesytetyn kotieläimen poron, ja
mukauttivat elämänsä porotalouden ehtoihin.
Edetessään pohjoiseen saamelaiset kohtasivat vanhojen
paleokielten edustajia. Nämä sulautuivat saamelaisväestöön, ja heidän kielensä
kuolivat sukupuuttoon. Niistä jäi elämään yksittäisiä sanoja, usein paikannimiä
kuten ”Päijänne”.
Samaan aikaan kun saamelaiset levittäytyivät
Pohjois-Suomeen, he alkoivat vetäytyä eteläisestä Suomesta. Sinne
levittäytyivät uudet ns. itämerensuomalaiset kansat.
Kantasuomen arvoitus
Suomen kieli kuuluu itämerensuomalaisten kielten ryhmään.
Muita saman ryhmän kieliä ovat esimerkiksi Virossa puhuttava viro, Pohjois-Ruotsissa
puhuttava meaänkieli ja Venäjällä puhuttavat, lähes sukupuuttoon kuolleet
inkeroinen, vepsä ja livvi (aunuksenkarjala).
Itämerensuomalaiset kielet ovat kehittyneet kantamuodosta,
josta käytetään nimeä kantasuomi (englanniksi Proto-Finnic). Kantasuomen kieli
kehittyi välivaiheiden kautta kantauralista.
Mutta missä ja milloin puhuttiin kantasuomea, viron ja
suomen kielen yhteistä kantamuotoa? Tästä kiistellään edelleen.
Perinteisesti on oletettu, että kantasuomi syntyi
Suomenlahden ympärillä, rannikkoalueella joka nykyisin kulkee Satakunnasta Helsingin ja Pietarin kautta Viroon. Tämä
oli itämerensuomalaisten ydinalue keskiajalla, kun kronikoitsijat alkoivat
kirjata luetteloita Itämeren kansoista.
Jaakko Häkkinen (2010) olettaa, että kantasuomea puhuttiin Suomenlahden
ympäristössä pitkänä ajanjaksona 600 eaa – 300 jaa. Noin 300 vuotta jälkeen
ajanlaskumme alun se oli hajonnut tytärkieliksi, joista kehittyivät nykyiset
itämerensuomalaiset kielet.
Viime aikoina on arveltu myös, että kantasuomen kieli syntyi
Venäjän sisämaassa, ehkä jossain Moskovan lähistöllä, ja sieltä se levittäytyi
Itämeren rannoille (esim. Janhunen).
Akozino-Mälarin pronssikirves
Akozino-Mälarin pronssikirves
Asko Parpola (2012) ajoittaa itämerensuomalaisten
tulon Itämeren rannoille vuosiin 800-500 ennen ajanlaskumme alkua. Tuolloin
levisi ns. Akozinon-Mälarin kirves : samantyyppistä pronssikirvestä käytettiin
Ruotsista Volgalle ulottuvalla alueella. Parpolan mukaan kyseessä oli
kantasuomen puhujien käyttämä kirvestyyppi, joka levisi heidän kansainvaelluksen
mukana Venäjältä Suomeen ja aina Ruotsiin saakka.
Itämerensuomalaiset saattoivat tulla rannoillemme jo
pronssikaudella, mutta heidän nousuunsa liittyy selvästi uusi metalli, rauta.
Rautakausi ja jumala
Ilmarinen
Noin 500 vuotta ennen ajanlaskumme alkua Itämeren
ympäristössä otettiin käyttöön uusi metalli, rauta. Alussa raudan käyttö oli
vähäistä, mutta ajanlaskumme alkuvuosisatoina 0-400 jaa se yleistyi. Ajanjakson
nimi on roomalainen rautakausi, koska samaan aikaan kaukana etelässä kukoisti
Rooman valtakunta.
Rauta oli monessa suhteessa erilainen metalli kuin pronssi.
Se oli kovaa, joten siitä saattoi valmistaa esimerkiksi peltoviljelyssä
tarvittavia auroja. Ei liene sattumaa, että peltoviljely yleistyi Suomessa
vasta rautakaudella.
Raudan raaka-ainetta suomalmia oli kaikkialla. Sen
valmistamiseksi ei tarvittu tuhansien kilometrien kauppareittejä tina- ja
kuparikaivosten välillä kuten pronssin valmistamiseksi.
Raudan erottaminen malmista vaati korkeaa lämpötilaa ja
edellytti enemmän osaamista kuin pronssin. Rautasepät olivatkin myyttisiä ja
maagisia hahmoja. Yksi heistä, Kalevalasta tuttu Seppo Ilmarinen oli jopa
takonut taivaan kannen, luonnollisestikin raudasta. Ilmarinen näyttää olleen
alun perin itämerensuomalaisten jumala, jonka toimialaa olivat sää ja taivas
(eli ilma) – ja tietenkin rauta.
Arkeologit ja kielitieteilijät kiistelevät paljon siitä,
missä vaiheessa kantasaame ja kantasuomi syntyivät, missä tämä tapahtui ja
missä vaiheessa niiden puhujat tulivat Suomeen. Yksimielisiä ollaan kuitenkin
siitä, että viimeistään roomalaisella rautakaudella (0-400 jaa) Suomessa
puhuttiin molempia kieliä – suomen esimuotoja pääosin rannikolla ja
saamelaiskielten esimuotoja pääosin sisämaassa.
Turkiskauppa
Turkiskauppa
Raudan lisäksi itämerensuomalaisia ja saamelaisia kiinnosti
uusi kansainvälinen bisnes, turkiskauppa. Heidän välilleen näyttää muotoutuneen
työnjako : saamelaiset metsästivät turkiseläimiä ja möivät turkikset
suomalaisille. Nämä välittivät ne eteenpäin, ennen kaikkea skandinaaveille.
Kun turkiskauppa vilkastui, sisä-Suomessa näyttää loppuneen
sekä keramiikan että metallin valmistus. Tämä tulkitaan niin, että saamelaiset
luopuivat omavaraistaloudesta ja erikoistuivat hyvin voimakkaasti kauppaan. Oli
tehokkaampaa ostaa rauta, kupari ja saviastiat suomalaisilta kuin valmistaa
niitä itse. Turkisbisnes takasi
ostovoiman saamelaisille.
Suomesta tuli
suomalainen
Etelä-Suomessa kehittyi peltoviljely- ja kyläasutus. Ns.
keskirautakaudella (vuosina 400-800 jaa) tämä asutus levisi Varsinais-Suomesta
ja Satakunnasta nopeasti uusille alueille Hämeeseen, Savoon ja Karjalaan. Yleisesti
oletetaan, että kyseessä oli suomenkielinen väestö. Se levisi sekä
muuttoliikkeen että kielenvaihdon seurauksena.
Rautakaudella ja viikinkiajalla suomenkielinen asutus
levittäytyi Pohjanmaan rannikoille aina Torniota myöten. Ruotsin vallan aikana savolaisasutus
levisi Keski-Suomeen, Kainuuseen ja edelleen Lappiin. Suomesta tuli näinä
vuosisatoina suomenkielinen maa, ja saamen kieli vetäytyi yhä syrjäisemmille
alueille ja yhä pohjoisemmaksi.
Vielä Kristuksen syntymän tienoilla Suomi lienee ollut
etnisesti monimuotoinen alue, jossa puhuttiin monia kieliä. Reilussa tuhannessa
vuodessa itämerensuomalaiset murteet syrjäyttivät muut kielet lähes täysin
(suomenruotsalaisen rannikon ulkopuolelta). Sittemmin ne koottiin yhdeksi
suomen kirjakieleksi.
Pelto, rauta ja geopolitiikka
Pelto, rauta ja geopolitiikka
Suomen kielen voittokulku perustui ennen kaikkea lukumääräiseen
ylivoimaan. Sen tekivät mahdolliseksi peltoviljely ja kyläasutus. Itämerensuomalaiset
saivat jossain vaiheessa myös teknologisen ylivoiman verrattuna saamelaisiin,
kun nämä luopuivat raudanvalmistuksesta. Lisäksi itämerensuomalaisilla oli
kaupassa ja geopolitiikassa strateginen asema meren rannalla ja skandinaavien
kauppakumppaneina ja liittolaisina.
Suomen kielen leviäminen on tapahtunut hyvin paljon
seka-avioliittojen ja kielenvaihdosten kautta. Tätä todistaa suomalaisten erittäin
suuri geneettinen monimuotoisuus. Suomen alkuperäiset asukkaat eivät kadonneet
mihinkään – he vain vaihtoivat kieltä.
Nykyinen Suomen kansa on geneettinen cocktail, jonka ovat
luoneet kymmenenentuhannen vuoden muutto- ja siirtolaisuusaallot. Tällä
hetkellä on menossa jälleen uusi maahanmuuttoaalto, joka tuo uusia ainesosia
tähän ikivanhaan cocktailiin.
Lähteitä
Karin Bojs, Homo
europaeus. Eurooppalaisen ihmisen pitkä historia. Minerva 2016.
Stephanie Dutchen, A
Steppe Forward. Ancient DNA challenges popular theory of Indo-European language
arrival in Europe. Harvard Medical School 2015. https://hms.harvard.edu/news/steppe-forward
Georg Haggrén et al., Muinaisuutemme
jäljet. Suomen esi- ja varhaishistoria kivikaudelta keskiajalle. Gaudeamus
2015.
- Petri Halinen, Kivikausi. S. 19-54
- Mika Lavento, Pronssi- ja varhaismetallikausi. S. 125-214
- Sami Raninen ja Anna Wessman, Rautakausi. S. 216-368
Jaakko Häkkinen, Jatkuvuusperustelut ja saamelaisen kielen
leviäminen. 2010. http://web.archive.org/web/20110720071223/http://www.mv.helsinki.fi/home/jphakkin/Jatkuvuus2.pdf
Itämerensuomalaiset. Kaksiosainen dokumenttielokuva. Jakso 1 ja jakso 2 katsottavissa Ylen
Areenalta.
Petri Kallio, Suomen
kantakielten absoluuttista kronologiaa.
Virittäjä 1/2006 http://www.kotikielenseura.fi/virittaja/hakemistot/jutut/2006_2.pdf
Asko Parpola, Formation
of the Indo-European and Uralic (Finno-Ugric) language families in the light of
archaeology : Revised and integrated ’total’ correlations. Teoksessa
R.Grünthal & P.Kallio (toim.) A
Linguistic Map of Prehistoric Northern Europe. Suomalais-ugrilaisen seuran
toimituksia 266. Helsinki : Suomalais-ugrilainen seura 2012.
Tämä on äärimmäisen mielenkiintoista. Itseäni kiinnostaa tuon kantasuomen arvoituksessa, onko tutkittu tai spekuloitu missä vaiheessa vepsä, viro ja suomi ovat erkaantuneet? Ja mikä on mahtanut olla erkaantumisjärjestys, jos kielitieteilijät pystyvät sellaista päättelemään. Onko vepsä tai viro lähempänä kantasuomea kuin suomi tai karjala? Tämä on kiinnostavaa jos nämä kaikki kielet tosiaan pohjautuvat samaan kantakieleen. Entä tsuudin kieli, jota Janne Saarikivi on tutkinut?
VastaaPoistaÄärimmäisen kiinnostavaa on myös se miten tämä tekstiilikeraaminen kulttuuri ja suomen sukuinen kieli on silloin vajaa 2000 eaa onnistunut syrjäyttämään itämeren rannoilla vaikuttaneen indoeurooppalaisen kulttuurin, joka on kuitenkin jo ollut organisoituun maatalouteen perustuva elämäntapa. Ja jos vielä vähän myöhemmin on tullut myös muuttoaalto Ruotsista varsinaissuomeen. Miten suomensukuinen kieli onnistui dominoimaan sen aikaisen itämeren rantojen olemassaolleen väestön kielen?
Uteliaisuus herää myös onko tämän neljännen Uralilta tulleen geneettisen kerrostuman vaikutuksia suomalaisten perimässä mahdollista havaita joidenkin helposti havaittavien piirteiden kautta? Kun paljon puhutaan ja popularisoidaan itä ja länsisuomalaisten erilaisesta geenipoolista.
Vielä kun pystyttäisiin jotenkin todentamaan miten skandinaavisen svea-kulttuurin ja itämerensuomalaisen kulttuurin varhaiset kauppasuhteet ovat syntyneet. Jos voitaisiin todistaa, että sveat saivat varhaisessa vaiheessa jotain hyvin kouriin tuntuvia ja hyödyllisiä vaikutteita tai oppeja idästä, se selittäisi miksi itämerensuomalaisten ja "viikinkien" välille syntyi niin tuottoisa kauppareitti Persiaan asti. Miten tieto persialaisesta hopeasta saavutti viikingit? oliko viikinkien idäntie vain ikivanha uralinkansojen ja seiman-turbinon pronssikulttuurin kauppareitteihin perustuva reitti, jolle viikingit sopivat muiden kauppaa tekevien kansojen joukkoon.
Erinomaisia kysymyksiä, joihin ainakaan minä en osaa vastata. Vastausten etsiminen noihin olisi kokonaisen uuden blogisarjan suuruinen urakka.
VastaaPoistaYksi kysymyksesi oli, miten suomensukuiset kielet kykenivät syrjäyttämään Länsi-Suomesta indoeurooppalaisen kielen (ruotsin esimuodon?). Vastaava ilmiö tapahtui Seima-Turbino-ilmiön aikaan aikaan Venäjällä. Ennen Seima-Tuebino-ilmiötä indoeurooppalaisia kieliä puhuttiin laajasti esimerkiksi Moskovan seudulla. Mutta sitten suomensukuisten kansojen hyökyaalto vyöryi indoeurooppalaisten kielten ylitse, ja siellä asuneet kansat suomalaistuivat. Heistä tuli vepsiä ja merjalaisia. Jotka sitten muutamaa tuhatta vuotta myöhemmin sulautuivat venäläiseen muuttoliikkeeseen.