Kasvoin kahden varuskunnan kaupungissa Kajaanissa. Päätin kieltäytyä aseista 18-vuotiaana. Tunnetasolla syy oli, että halusin kapinoida ahdistavaksi kokemaani yhdenmukaisuutta ja tylsääkin tylsempää miehenroolia vastaan. Me sivarit muodostimme jonkinlaisen alakulttuurin, joskaan emme kauhean tiukkarajaista. ”Sivarius” määritteli identiteettiämme aika paljon.
Kainuussa olivat vielä 1970-luvulla verevässä
muistissa Raatteen ja Suomussalmen taistelut. Juuri talvisodan
henki ja rajan läheisyys pitkitti päätöksentekoani. Murrosiässä pohdin paljon
suhdettani Venäjään, joka oli ainoa järkevä syy kannattaa Suomen armeijaa.
Venäjä-suhteeni heilahteli laidasta toiseen. Jossakin vaiheessa lueskelin
Aleksandr Solzhenitsynin vastajulkaistua Vankileirien
saaristoa, ja se teki minusta jyrkän neuvostovastaisen.
Neuvostovastaisuudestani
huolimatta rupesin yläasteella lukemaan venäjää, lähinnä sen eksoottisuuden
takia. Minulla oli onni saada venäjänopettaja, joka otti
meitä teinejä mukaansa Leningradiin tapaamaan ihan aitoja ryssiä. Näillä reissuilla opin, että Neuvostoliitto ei ole Mordor
eivätkä venäläiset ole örkkejä.
Proseduuri
Jätin
siviilipalveluhakemukseni kahden lykkäysvuoden jälkeen joulukuussa 1982.
Kirjoitin Kajaanin sotilaspiirin esikuntaan liuskan mittaisen tekstin, jossa
sanoin muistaakseni, että en hyväksyvä väkivaltaa missään olosuhteissa. Muistelen
epäröineeni tässä kohtaa ja miettineeni, enkö oikeasti hyväksy väkivallan
käyttöä itsepuolustukseksi. Annoin tämän formuloinnin pysyä, koska halusin
varmistaa hakemukseni hyväksymisen.
Kävin
sotilaspiirissä suullisessa kuulustelussa, ja minut hyväksyttiin
siviilipalveluun suoraan, ilman että olisi tarvinnut mennä tutkijalautakunnan
kuulemiseen.
Päätin etten hae
aktiivisesti mitään erityistä palvelupaikkaa vaan menen sinne minne osoitetaan.
Minulle tuli
kutsu Helsinki-Vantaan lentoasemalle lentoaseman palokunnan
soveltuvuuskokeeseen. Koe oli lähinnä penkkipunnerrusta ynnä muuta fyysisen
kunnon mittaamista. En ollut innostunut palokunnasta. Alisuoriuduin tahallani
testeistä, mikä tosin ei vaatinut suurta teeskentelyä minun silloisella
yleiskunnollani.
Ikävä kyllä
laatukriteerit täyttävää sivariainesta ei löytynyt riittävästi, joten minutkin
kelpuutettiin palokuntaan. Palveluspaikakseni osoitettiin Jyväskylän
lentoasema, ja sitä ennen olisi kuukauden palomieskoulutus Helsinki-Vantaan
lentoasemalla.
Sivarikoulutus
vuosimallia 1983
Heinäkuussa 1983
meitä kokoontui muutama kymmentä uutta sivaria Helsinki-Vantaan lentokentälle siviilipalvelusmiesten
palomieskoulutukseen. Seuraavan neljän viikon aikana opiskelimme ensiapua,
maastoetsintöjä, savusukellusta, erilaisten sammutusvälineiden käyttöä ja
lentokonetyyppien rakenteita. Raahasimme painavia, velttoja, luonnollisen
kokoisia kuminukkeja ulos savun täyttämistä metallilieriöistä ja kuuntelimme mehukkaita
tarinoita palavien rakennusten ja räjähtävien lentokoneiden vaaroista. Majoituimme
lentoaseman alueelle parakkeihin, joissa oli kahden hengen huoneet.
Palomieskoulutuksen
aika olisi voinut olla kivaakin, jos henki ei olisi ollut niin avoimen
”militaristista”, armeijaa jäljittelevä. Meillä oli natsoista riisutut,
huonosti istuvat univormut. Aamulla asetuttiin riviin ja tarkastettiin, onko
ylänappi kiinni. Palomestari piti pitkätukkaisille puheita siitä, kuinka
palovaarallinen on pitkä tukka, ja ärtyi, kun väitimme vastaan, että hänen
partansa se vasta palovaarallinen onkin.
Palomiehenä
Tikkakosken lentoasemalla 1983-84
Neljän viikon
jälkeen sain muutaman kaverin kanssa siirron Tikkakosken lentoasemalle, jossa
vietin seuraavat yksitoista kuukautta eli siviilipalvelun loppuajan. Meitä oli
noin kymmenen sivaripalomiestä. Teimme töitä kahdessa vuorossa.
Työjaksotuksemme oli pitempi kuin kalenteriviikko, joten vapaat osuivat milloin
millekin viikonpäiville.
Työtehtäviimme
kuului päivystys nopean toiminnan paloautossa kiitoradan tuntumassa aina, kun
lentokone nousi ja laskeutui. Pyöritimme lentoaseman puhelinpäivystystä
muistaakseni aamukahdeksasta iltakahdeksaan. Teimme kolalla lumitöitä niissä
kohtaa, joihin ei päässyt koneella, ja poikkeuksellisen runsaana lumitalvena
1983-84 se veikin paljon aikaa. Hoidimme itse oman ruokahuoltomme, eli haimme
läheisestä Luonetjärven varuskunnasta ruokamme, siivosimme jälkemme ja
palautimme seuraavana päivänä likaiset astiat varuskuntaan. Välillä meillä
oli paloharjoituksia, joissa piti sammuttaa liekehtivä kerosiiniallas. Yövyimme yhdessä
lentoaseman siivessä 2-4 hengen huoneissa.
Monia meitä
vaivasi lentokentällä tunne, että vaikka olimme kieltäytyneet armeijasta,
meidät oli valjastettu epäsuorasti sen käyttöön. Tikkakosken lentokenttä oli
ns. kaksoiskenttä, jossa kiitorata erotti meidän siviilipuolemme vastakkaisesta
ilmavoimien yksiköstä. Toimimme myös ilmavoimien palokuntana. Heillä väitettiin
olevan oma erillinen palokunta, mutta emme koskaan nähneet minkäänlaista
merkkiä sen olemassaolosta. Aina kun laskeutuvassa ilmavoimien koneessa
ilmoitettiin olevan mahdollisia riskitekijöitä, kiitoradan reunalla seisovassa
paloautossa istui sivareita, ei varusmiehiä.
Tunne siitä, että
olin joutunut puolustusvoimien ”hyväksikäyttämäksi”, radikalisoi minua ja vei
minut sivarin jälkeen aseistakieltäytyjätoimintaan.
Aseistakieltäytyjäaktivisti
Jossakin
vaiheessa sivariaikaani kävin Siviilipalvelusmiesliiton (nykyinen
Aseistakieltäytyjäliitto) tilaisuudessa.
Päädyin Jyvässeudun aseistakieltäytyjäseura ry:n puheenjohtajaksi.
Sittemmin tieni
johti Aseistakieltäytyjäliiton
hallitukseen ja sen monivuotiseksi aktivistiksi.
Siviilipalvelusmiesten
liike oli radikalisoitumassa tuohon aikaan. Liikkeellepaneva tekijä oli Pertti
Haaparannan joutuminen vankeuteen alkuvuodesta 1984. Haaparanta ei ollut
varsinainen totaalikieltäytyjä, vaan hänen siviilipalvelushakemuksensa oli
hylätty tutkintalautakunnassa.
Haaparannan
tapaus kuohutti mieliämme voimakkaasti sivarini jälkipuoliskolla.
Aseistakieltäytyjäliittoon kertyi ympäri Suomea meitä vihaisia nuoria miehiä.
Aktivismivuosieni
merkkipaaluja totaalikieltäytyjä Lassi Kuritun nälkälakkokampanja helmikuussa
1986. Olin aktiivisesti mukana Kuritun tukiryhmässä. Kampanja löi läpi
iltalehdissä ja täytti meidät voitontahdolla.
Sittemmin
totaalikieltäytyjiä ja nälkälakkoja oli paljon. Nälkälakot päättyivät
säännönmukaisesti siihen, että presidentti armahti nälkälakkoilevan
totaalikieltäytyjän, ja hän pääsi vapaalle. Totaalikieltäytyjien sanoma oli,
että Suomessa pitää lakkauttaa asevelvollisuus ja mieluiten koko armeija.
Viimeinen
nälkälakkokampanja, jossa olin mukana, oli keväällä 1990 kolmen miehen yhteistempaus.
Presidentti Mauno Koivisto päätti antaa poikien paastota. Heidät pantiin
lähiomaisten suostumuksella letkuihin reilun kuukauden nälkälakon jälkeen, kun
he olivat menettäneet tajuntansa. Nälkälakkoilijoihin vedottiin, että he
lopettaisivat itsetuhoisan kampanjansa, mutta turhaan.
Vuosien 1986-90
totaalikieltäytyjien nälkälakkoepidemiassa oli jälkeenpäin ajatellen jokin
pelottavan itsetuhoinen pohjavire. Minulla oli jo tuolloin sellainen tunne,
että asevelvollisuuden vastustaminen ei ole järkevä syy tappaa itseään, ei
ainakaan Suomessa. Tätä ajatusta oli kuitenkin vaikea sanoa ääneen, kun oli
itse ollut mukana laukaisemassa totaalikieltäytyjäliikettä.
Kävin tervehtimässä
vangittuja totaalikieltäytyjiä, nälässä olevia ja niitä, jotka hyväksyivät vankeutensa.
Niillä kiertueilla tulivat tutuiksi useimmat suomalaiset vankilat, tai ainakin
niiden tapaamistilat.
Kun
siviilipalvelusmieskoulutus startattiin 1987, minut palkattiin
Aseistakieltäytyjäliitolle osa-aikaiseksi kouluttajaksi. Kiertelin aktiivisesti
kouluttajana sivarikoulutuspaikoilla 1987-90, käytännössä freelancer-pohjalla. Sillä
kiertueella tulivat tutuiksi suomalaiset kansanopistot Karjaalta Inarille.
Koulutukseni aiheita olivat mm. ”Siviilipalvelusmiehen oikeudet ja
velvollisuudet”, ”Aseistakieltäytymisen historia” ja ”Suomen
turvallisuuspolitiikka” (sivarin näkökulmasta katsottuna).
1980-luvun
loppuvuosina kirjoitin kirjaa ”Aseistakieltäytyjän maailma”, jonka
Aseistakieltäytyjäliitto julkaisi 1989.
Vetäydyin
aseistakieltäytyjäaktivismista vuonna 1990. Tapahtumantäyteisten
aktivistivuosien jälkeen olin väsynyt ja jossakin määrin loppuunpalanut.
Kansainvälistä sivarimeininkiä
Osallistuin aktivistivuosinani
myös kansainvälisiin kampanjoihin niiden maiden aseistakieltäytyjien puolesta,
joissa tilanne oli vielä vaikeampi kuin Suomessa. Ensimmäinen tukikohteeni oli
Etelä-Afrikan tasavalta. Siellä valkoiset nuoret apartheidin vastustajat
kieltäytyivät lähtemästä taistelutoimiin miehitettyyn Namibiaan tai mustiin
townshipeihin. Luonani yöpyi useampaan kertaan eteläafrikkalaisia
aseistakieltäytyjäpakolaisia, jotka tekivät ulkomaankiertueita apartheidia
vastaan ; ensimmäinen kerta oli 1987.
Venäjäntaitoisena
sain vuonna 1988 yhteyden neuvostoliittolaiseen Doverie-aseistakieltäytyjäverkostoon. Doverie (suomeksi Luottamus) oli saanut alkunsa, kun jotkin neuvostonuoret alkoivat
kieltäytyä julkisesti armeijasta vuodesta 1983 lähtien. Perusteena heillä oli
Neuvostoliiton valloitussota Afganistanissa. Aseistakieltäytyjien kohtelu oli
karua – monet yksinkertaisesti napattiin kadulta ja vietiin pariksi vuodeksi
suljettuihin psykiatrisiin osastoihin. Heille annettiin sulfasiini-nimistä
seerumia, joka aiheutti henkisiä pelko- ja tuskatiloja. Se oli
neuvostojärjestelmän suosima kidutuskeino toisinajattelijoita kohtaan.
Kävimme 1988-89 pari kertaa Moskovassa, salakuljetimme sinne kiellettyjä kirjoja
ja tapailimme nuoria ja vanhoja neuvostojärjestelmän vastustajia. Mieleeni on
jäänyt erityisesti laitakaupungin kommunalkassa,
yhteisasuntolassa tapaamamme Vladimir Skvorski, joka oli syyskuussa 1989 juuri
vapautunut elämänsä toisesta kymmenen vuoden vankileirituomiosta.
Skvorski
puhui niin paksua vankilaslangia (blat),
että meillä piti olla tulkki hänen ymmärtämisekseen. Ensimmäiset kymmenen leirivuotta
hänelle oli tullut 1968 Tshekkoslovakian miehityksen vastaisen mielenosoituksen
järjestämisestä Punaisella torilla – mielenosoitukseen osallistui huikeat
seitsemän henkeä. Toinen kymmenen vuotta oli tullut 1979 laittoman
SMOT-ammattiliiton organisoimisesta. KGB-johtaja Juri Andropov lamautti tämän
ammattiliiton urkinnalla ja vangitsemisilla, mutta sen puolalainen
sisarjärjestö Solidarnosc onnistui tekemään vallankumouksen Skvorskin pidätystä
seuranneena vuotena 1980.
Meidän
riemuvuotemme oli 1989, kun Berliini muuri ja Itä-Euroopan sosialismi
romahtivat väkivallattomien kansannousujen edessä. Tapahtumasarjaa täydensi
Neuvostoliiton lähes veretön hajoaminen kiihkeinä elokuun päivinä 1991.
Vallankaappauksen tehnyt Janajevin juntta määräsi varusmiehet ampumaan mielenosoittajia. Nämä
kieltäytyivät, juntta erosi, ja brutaali imperiumi hajosi aseettomien joukkojen
rauhanomaiseen vastarintaan.
Me sivarit olimme lopettaneet kylmän sodan, ja
minä olin ollut mukana tässä historiallisessa projektissa. Tästä
huippuhetkestä alkoi sitten aatteeni alamäki.
Aseistakieltäytyjän ideologia...
Aseistakieltäytymisideologiani
nojasi oppiin, jonka mukaan sota oli ydinaseiden aikakaudella vanhentunut
puolustautumiskeino. Perinteinen sodankäynti oli käynyt mahdottomaksi
erityisesti Euroopassa, jonne oli kasattu valtavat ydinasearsenaalit. Jos
Euroopassa alkaisi tavanomainen sota, se eskaloituisi väistämättä ydinsodaksi.
1980-luvulla tämä
oli yleinen käsitys länsieurooppalaisessa rauhanliikkeessä. Se oli tiivistetty riippumattoman
rauhanliikkeen ideologin Edward Thompsonin END-julkilausumaan 1980 (European
Nuclear Disarmament).
Kannatin
aseellisen maanpuolustuksen korvaamista väkivallattomalla siviilivastarinnalla.
Suuri idolini oli Mahatma Gandhi. Ajatuksenjuoksuni oli, että ainoa taho, jolla
voisi olla intressiä hyökätä Suomeen, on Neuvostoliitto ja sen seuraajavaltio
Venäjä. Omat Venäjä-kokemukseni olivat saaneet minut vakuuttuneeksi siitä, että
venäläiset eivät halua sotaa, ja että he eivät hyväksyisi Suomen miehitystä.
Ideologiani sai
ensimmäisen iskunsa 1991, kun Jugoslavian hajoamissodat alkoivat. Tapahtui se,
minkä ei ollut pitänyt olla mahdollista : Euroopassa käytiin laajamittaista
tavanomaista sotaa. Ideologista kriisiäni pahensi Bosnian sota ja Sarajevon
piiritys 1992-95. Vaistonvaraisesti oikeimmalta ratkaisulta tuntui, että meidän
eurooppalaisten pitäisi rientää aseellisesti auttamaan ahdingossa olevia
bosnialaisia. Uskoni aseettomaan siviilivastarintaan palautui ensimmäisen Tshetshenian sodan vuosina 1994-96. Venäjän presidentti Boris Jeltsin yritti valloittaa itsenäistyneen Tshetshenian, joka puolustautui raivokkaasti. Kotirintamalla Jeltsin sai vastaansa Sotilaiden äitien liikkeen, joka kampanjoi aktiivisesti sotaa vastaan ja yllytti nuorisoa kieltäytymään ja karkaamaan Venäjän armeijasta. Liikkeestä tuli Venäjällä suosittu, se sai valtavaa julkisuutta, ja lopputuloksena oli Venäjän nolo vetäytyminen Tshetsheniasta.
...romahtaa
Toinen Tshetshenian sota alkoi 1999 ja romutti aseistakieltäytyjäideologiani. Venäjän uusi johtaja Vladimir Putin ei toistanut edeltäjänsä virheitä. Hän piti tärkeimmät tiedotusvälineet kontrollissa ja kykeni demonisoimaan tshetsheenit venäläisten silmissä. Sotaretki ei romahduttanut hänen kansansuosiotaan vaan päinvastoin varmisti hänen valintansa presidentiksi 2000. Luottamukseni Venäjän kansan rauhanomaisuuteen sai kolahduksen.
Joskus toisen Tshetshenian sodan alkuvuosina kirjoitin Aseistakieltäytyjäliittoon kirjeen, jossa ilmoitin eroavani yhdistyksestä, koska en enää uskonut sen tavoitteisiin ja olin siirtynyt kannattamaan Suomen aseellista maanpuolustusta.
Jo näinä vuosina pohdin myös, pitäisikö minun ottaa seuraava looginen askel ja ruveta kannattamaan NATOa. En ruvennut tähän kahdesta syystä. Ensinnäkin Venäjän armeija tupeloi sen verran raskaasti Tshetsheniassa, että Suomi ei olisi selvästikään tarvinnut NATOa sen torjumiseen, jos ”ne” olisivat tulleet ”tuosta yli”. Toiseksi NATOn johtavan valtion johtoon nousi 2001 George W. Bush, jonka liittolainen en todellakaan halunnut olla.
Kesällä 2014 Venäjä miehitti Krimin niemimaan ja käynnisti sodan Itä-Ukrainassa. Seuraavana keväänä olin vihreiden ehdokkaana eduskuntavaaleissa, heikohkolla menestyksellä. Vaalikampanjani aikana ilmoittauduin NATOn kannattajaksi, vastoin oman puolueeni enemmistön kantaa.
Ideologinen tieni on ollut pitkä ja kiemurainen. En kannata enää nuoruuteni aatteita. Mutta en myöskään halua katua enkä hävetä niitä. Toimin silloin parhaan käytettävissä olevan tietoni ja ymmärrykseni mukaan. Ja meidän porukkahan kaatoi sentään Berliinin muurin, Neuvostoliiton ja kylmän sodan.
Lisää aiheesta :
Aseistakieltäytyjän maailma. Kirjoittamani opas ja käsikirja aseistakieltäytyjälle. Julkaissut Aseistakieltäytyjäliitto 1989
Euroopan kriisi 2014. Kooste turvallisuuspolitiikkaa käsitteleviä facebook-päivityksiäni huhti-syyskuulta 2014. http://viherpesula.blogspot.fi/2015/11/euroopan-kriisi-2014.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti