Näytetään tekstit, joissa on tunniste Siviilipalvelus. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Siviilipalvelus. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 29. marraskuuta 2015

Sivarin pitkä polku

Tämän omaelämäkerrallisen tekstin pitempi versio on lähetetty Aseettomat kädet -muistitietokeruuseen Työväen Arkistoon.

Kasvoin kahden varuskunnan kaupungissa Kajaanissa. Päätin kieltäytyä aseista 18-vuotiaana. Tunnetasolla syy oli, että halusin kapinoida ahdistavaksi kokemaani yhdenmukaisuutta ja tylsääkin tylsempää miehenroolia vastaan. Me sivarit muodostimme jonkinlaisen alakulttuurin, joskaan emme kauhean tiukkarajaista. ”Sivarius” määritteli identiteettiämme aika paljon.

Kainuussa olivat vielä 1970-luvulla verevässä muistissa Raatteen ja Suomussalmen taistelut. Juuri talvisodan henki ja rajan läheisyys pitkitti päätöksentekoani. Murrosiässä pohdin paljon suhdettani Venäjään, joka oli ainoa järkevä syy kannattaa Suomen armeijaa. Venäjä-suhteeni heilahteli laidasta toiseen. Jossakin vaiheessa lueskelin Aleksandr Solzhenitsynin vastajulkaistua Vankileirien saaristoa, ja se teki minusta jyrkän neuvostovastaisen.