Vihreä sivistysliitto Visili julkisti tänään Kotoutuminen
kuntoon! -selvityksen, jossa on esitelty 28 konkreettia keinoa maahanmuuttajien
kotoutumista tukevan koulutuksen vahvistamiseksi. Yksi Visilin ehdotuspaketti
on, että kotoutumiskoulutusten kilpailuttamisista luovutaan, annetaan
koulutukset oppilaitosten järjestämisluvilla toteutettaviksi ja siirretään koulutukset
Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) alaisuuteen.
Ehdotuksen taustalla ovat vuoden 2015 veriset
kilpailutukset, joiden seurauksena eräät Suomen eturivin
kotoutumiskouluttajista, esim. Amiedu ja Axxell, menettivät perinteisen
asemansa. Voittajia olivat kevyen hintarakenteen yritykset, joita perinteiset
kouluttajat kutsuvat ”konsulttifirmoiksi”.
Hiljainen käänne
kotoutumiskoulutuksessa
Viime vuoden tarjouskilpailut merkitsivät hiljaista käännettä
Suomen kotoutumiskoulutuksen linjauksissa : hinta asetettiin laadun edelle.
Axxellin ja AmiEdun tappio johtui TEM:n tarjouspyynnöistä, joissa paino oli
hinnassa eikä laadussa. Käänne selittyy osittain sillä, että Suomeen tuli
suuret määrät uusia turvapaikanhakijoita, eikä Sipilän hallitus halunnut lisätä
kotoutumiskoulutuksen määrärahoja vastaavasti. Hallitus on tehnyt dramaattisia
leikkauksia muuhunkin koulutukseen.
Niin päädyttiin venyttämään olemassaolevia resursseja
merkittävästi isommalle joukolle käytettäväksi. Opetushallituksen esittelikin
maaliskuussa 2016 mallin, jossa luokkahuoneessa tapahtuva lähiopetus leikataan kotoutumiskoulutuksessa
neljään tuntiin päivässä (aikaisemmin 5-7 h/pvä). Malli on periaatteessa
vapaaehtoinen, mutta uusien tarjouskilpailujen voittajilla on vähän muuta
mahdollisuutta kuin alkaa toteuttaa sitä.
Lähiopetuksen vähentäminen ei välttämättä ole pedagogisesti
huono idea, jos samalla panostetaan laadukkaiseen ohjaukseen, etäopintoihin
sekä työpaikoilla ja kansalaisjärjestöissä tapahtuvaan oppimiseen. Nykyisellä
hintapolitiikalla on kuitenkin olemassa riski, että etäopinnoilla ei pystytä
korvaamaan lähiopetuksen leikkauksia.
Vähemmän
kotoutumiskoulutusta, vähemmän ammatillista koulutusta
Lopputulos kotoutumiskoulutuksen leikkauksista saattaa
hyvinkin olla se, että maahanmuuttajat saavat vähemmän kotoutumiskoulutusta
kuin ennen. Sitä on ollut entuudestaankin hyvin niukasti : kieli olisi pitänyt
oppia maksimissaan yhden vuoden koulutuksella. Koulutuksen pituus pysyy tulevaisuudessa
ennallaan, mutta koulupäivä lyhenee 20-40%.
Kotoutumiskoulutuksen leikkauksia pahentavat Sipilän
hallituksen muut leikkaukset toisen asteen koulutuksesta. Niiden seurauksena
ammatillisten koulutusten tarjonta vähenee, ja kilpailu niistä kovenee.
Tähän kovenevaan kilpailuun astuvat uudet maahanmuuttajat –
jotka ovat siis saaneet entistä vähemmän kotoutumiskoulutusta. Heillä on
entistä huonommat edellytykset pärjätä kilpailussa koulutuspaikoista.
Vähemmän tukea
ammatillisille opiskelijoille
Ammatillisessa koulutuksessa maahanmuuttajalla on
kaksinkertainen työmäärä verrattuna samaa tutkintoa opiskelevaan suomalaiseen
opiskelukaveriinsa. Maahanmuuttajan pitää opiskella lähihoitajan tai
levyseppä-hitsaajan tai merkonomin oppimäärä, ja samaan aikaan lisäksi
suunnaton määrä suomen kieltä. Kymmenen kuukauden kotoutumiskoulutuksen jälkeen
suomen kieli ei ole vielä niin hyvässä kunnossa, että ammatilliset opinnot
sujuisivat noin vain.
Jotta maahanmuuttajaopiskelijat suoriutuisivat valtavasta
haasteestaan, heidän ohjaukseensa ja tukemiseensa on panostettu. Tukemiseen on
käytetty ns. NAO- ja ENO-rahoja, joiden avulla ryhmiä on voitu jakaa pienemmiksi
ja opiskelua henkilökohtaistaa. Näitä rahoja ei ole tarkoitettu pelkästään
maahanmuuttajille vaan yleisemminkin erityisen tuen tarpeessa oleville
opiskelijoille : lukihäiriöisille, ADHD:stä kärsiville, psyykkisesti
oireileville tai nuorille, joiden elämänhallinta on lähtenyt lapasesta.
Hyvin käytettynä nämä rahat ovat tuottaneet esimerkiksi
sellaisia ihmeitä, että oppilaitoksen maahanmuuttajaopiskelijoiden osuus on
kasvanut mutta keskeyttämisprosentti laskenut. Vanhassa koulutusmaailmassa
vallitsi sääntö, että mitä enemmän maahanmuuttajaopiskelijoita, sitä suurempi
keskeyttämisprosentti.
Ei liene mikään suuri yllätys, että Sipilän hallitus on myös
ajamassa alas myös NAO- ja ENO-rahoja, joiden avulla on tuettu maahanmuuttajia
ammatillisissa opinnoissa. Meitä odottaa siis tulevaisuus, jossa entistä
harvempi maahanmuuttaja pääsee ammatilliseen koulutukseen ja entistä useampi
koulutukseen päässyt keskeyttää sen kun ei saa tarvitsemaansa tukea.
Mitä miettii Sipilän
hallitus?
Sipilän hallitus on tehnyt koulutuksen alalla ratkaisuja,
jotka tuottavat lyhyellä aikavälillä säästöjä mutta johtavat pitkällä
aikavälillä kalliiseen syrjäytymiseen. Esimerkiksi maahanmuuttajien
kotouttavaan koulutusketjuun on tullut pahoja aukkoja. Niiden seurauksena
entistä useampi maahanmuuttaja jää ammatillisten koulutusten ulkopuolelle tai
keskeyttää ne. Tuloksena tulee olemaan maahanmuuttajien työttömyysasteen kasvu
entisestäänkin.
Taustalla lienee ollut yleisemminkin Sipilän hallituksen
ynseä suhtautuminen maahanmuuttoon, mikä on näkynyt esimerkiksi
perheenyhdistämisten tiukentamisessa. Hallitus ei ole täysin selvittänyt
itselleen, mikä ero on maahanmuuttopolitiikalla ja kotouttamispolitiikalla.
Voimme olla montaa mieltä siitä, pitäisikö maahantulon
Suomeen olla helppoa vai vaikeaa. Mutta jopa maahanmuuttokriitikonkin pitäisi
kannattaa kaikesta huolimatta vahvaa kotouttamispolitiikkaa. Kun ”ne” nyt
kerran ovat tulleet tänne, ”ne” on järkevä kotouttaa hyvin, jotta ”ne”
maksaisivat veroja sen sijaan että kuluttavat verorahoja.
Vihreät : subjektiivinen oikeus kielikoulutukseen
Vihreän sivistysliiton 28 ehdotusta kotouttamiskoulutuksesta ovat pääosin kustannusneutraaleja, eli niistä ei pitäisi aiheutua ainakaan suuria lisäkuluja julkiselle vallalle. Ne ovat enemmän laadullisia, esimerkiksi ”kehitetään aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista” tai ”tarkastellaan kriittisesti YKI-testin roolia kansalaisuuden porttina”.
Vihreän sivistysliiton 28 ehdotusta kotouttamiskoulutuksesta ovat pääosin kustannusneutraaleja, eli niistä ei pitäisi aiheutua ainakaan suuria lisäkuluja julkiselle vallalle. Ne ovat enemmän laadullisia, esimerkiksi ”kehitetään aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista” tai ”tarkastellaan kriittisesti YKI-testin roolia kansalaisuuden porttina”.
Vihreät kannattavat kuitenkin sitä, että kotoutuminen
resursoidaan riittävästi. Yksi ehdotuspaketti tähtää nimenomaan siihen, että
jokainen maahanmuuttaja on oikeutettu 2100 tunnin (noin 12 kuukauden) kielikoulutukseen,
riippumatta siitä miten kauan hän on oleskellut Suomessa tai mikä on hänen
työmarkkina-asemansa.
Vihreiden puoluevaltuuskunta teki syksyllä 2015 kannanoton,
jossa se vaati, että jokaisella maahanmuuttajalla tulee olla subjektiivinen
oikeus kielikoulutukseen. Nythän esim. työperäiselle maahanmuuttajalle ei ole
taattu tätä mahdollisuutta.
Vihreä valtuuskunta ei vaatinut kotoutumiskoulutusten
kilpailutusten poistamista vaan tyytyi muotoilemaan asian näin : ”Kotoutumiskoulutuksen
laatu ja pitkäjänteisyys pitää varmistaa. Kilpailutuksen kriteerejä on
parannettava tämän turvaamiseksi.”
Itse näen tärkeimmäksi asiaksi sen, että
kotoutumiskoulutukselle turvataan riittävät minimiresurssit. Jos kilpailutuksia
jatketaan, laadun tulee olla tarjouspyynnöissä ensisijainen ja hinnan
toissijainen kriteeri.
Kilpailutusten loppuminen ja järjestämislupiin siirtyminen ei
sinänsä pelastaisi kotoutumiskoulutuksen resursseja. Jos koulutukset
annettaisiin oppilaitosten järjestämisluvilla toteutettaviksi, OKM voisi säätää
niiden yksikköhinnan korkeaksi tai matalaksi. Järjestämisluvat kuitenkin
takaisivat koulutuksen järjestäjille jatkuvuuden ja mahdollisuuden toteuttaa
koulutusta yhteistyössä, ilman keskinäistä kyräilyä.
Lue lisää :
Kotoutuminen kuntoon!
Ehdotuksia kotoutumista tukevan koulutuksen parantamiseksi. Kirjoittanut Lilli
Rasilainen, julkaissut Vihreä sivistysliitto 2016. http://www.visili.fi/kotoutuminenkuntoon
Uudet kotoutumiskoulutuksen
toteutusmallit. Opetushallitus 2016. http://l.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fedu.fi%2Fdownload%2F175249_koto_koulutusmallit_14.3.2015_verkkoon_final.docx&h=8AQGmvjj-
Vihreitä
ratkaisuja turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten kotouttamiseen. Vihreän liiton puoluevaltuuskunnan kannanotto
27.9.2015. https://www.vihreat.fi/vihreita-ratkaisuja-turvapaikanhakijoiden-pakolaisten-kotouttamiseen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti