Strategiset ydinaseet ovat globaaleja aseita,
joiden kantama on yli 5500 kilometriä, eli niillä ylettyy iskemään valtamerten
yli. Strategisilla aseilla luotiin 1950- ja 1960-luvuilla Yhdysvaltojen ja Neuvostoliiton
välinen kauhun tasapaino : kumpikaan
supervalta ei kyennyt tekemään yllätyshyökkäystä, joka olisi kyennyt tuhoamaan
toisen osapuolen kyvyn vastaiskuun. Kauhun tasapaino ei ole estänyt ydinaseiden
rakentamista, mutta se on estänyt niiden käyttämisen sodassa.
1950-60-luvut olivat erittäin rajun
kilpavarustelun aikaa. Tuhoisia pommihirviöitä sijoitettiin maalta ja
sukellusveneistä laukaistaviin ohjuksiin sekä mannertenvälisiin pommikoneisiin.
SALT
– määrällinen kilpavarustelu päättyy 1970-luvulla
1960-luvulla supervallat tunnustivat
ensimmäisen kerran, että ydinasevarustelun rajoittaminen on tarpeellista.
Richard Nixon ja Leonid Brezhnev aloittivat 1969 Helsingissä, presidentti Urho
Kekkosen toimiessa välittäjänä, ns. SALT-neuvottelut. Neuvottelut johtivat Moskovassa allekirjoitettuun SALT
I -sopimukseen 1972.
SALT I ei ollut aseriisuntasopimus : sillä ei vähennetty strategisten ydinaseiden määrää.
Se oli aserajoitussopimus :
strategisille ydinaseille määriteltiin ylimmät sallitut kappalemäärät, jotka
olivat senhetkisten määrien yläpuolella. Käytännössä SALT I -sopimus lopetti neljännesvuosisadan
kestäneen määrällisen varustelukilpailun strategisissa ydinaseissa. Yhdysvallat
ja Neuvostoliitto tunnustivat, että niillä on riittävästi strategisia
ydinaseita, eikä niiden määrän lisäämisessä ole enää järkeä.
SALT II -neuvottelukierroksen tavoite oli
kunnianhimoisempi : nyt oli määrä sopia strategisten ydinaseiden määrällisestä
vähentämisestä. Jimmy Carter ja Leonid Brezhnev allekirjoittivat SALT II
-sopimuksen 1979. Samana vuonna Neuvostoliitto kuitenkin miehitti Afganistanin,
ja 1970-luvun liennytys vaihtui 1980-luvun uuteen kylmään sotaan. Sopimusta ei ratifioitu
kummassakaan maassa.
START
– ydinaseiden vähentäminen alkaa 1990-luvulla
Kylmän sodan ja Neuvostoliiton viimeisinä
vuosina ydinaseiden rajoittamisneuvottelut käynnistettiin uudelleen nimellä
START. Aloitteentekijänä oli 1988 Neuvostoliiton
vetypommin isäksi mainittu ja myöhemmin toisinajattelijaksi ajautunut Andrei
Saharov.
Vuonna 1991 George H.W. Bush ja Mihail
Gorbatshov allekirjoittivat Moskovassa START I -sopimuksen. Sopimuksella sallittiin
Yhdysvalloille ja Neuvostoliitolle (myöhemmin Venäjälle) enintään 6000
strategista ydinkärkeä kummallekin. Tämä merkitsi näiden yhteenlasketun tuhovoiman
laskua arviolta kolmasosaan aikaisemmasta. Sen ylittävä määrä tuhottiin
fyysisesti vuoden 2009 loppuun mennessä. Tuhoaminen kohdistettiin
kantolaitteisiin – esimerkiksi mannertenvälisiä pommikoneita leikattiin valtavalla
”giljotiinilla” viiteen osaan, niin että niitä ei ollut enää mahdollista korjata.
Uutena piirteenä START-sopimuksessa oli
asevalvonta : osapuolet pääsivät paikan päälle valvomaan, että vastapuoli
todella toteutti sopimuksen. 1970-luvun SALT-sopimuksessa ei ollut ollut
asevalvontaa, vaan se oli perustunut luottamukseen. USA oli vaatinut valvontaa
jo SALT:n aikana, mutta NL ei ollut suostunut siihen.
SORT
ja ”uusi START” - ydinaseriisunta hidastuu 2000-luvulla
Seuraava strategisten ydinaseiden
vähentämissopimus oli SORT, jonka presidentit George W. Bush ja Vladimir Putin
allekirjoittivat Moskovassa 2002. Tällä sopimuksella operationaalisessa käytössä
olevien strategisten ydinkärkien ylärajaksi asetettiin kummassakin supervallassa
alle 2000. Tämä sopimus ei kuitenkaan velvoittanut tuhoamaan ydinkärkiä, vaan
ne voitiin varastoida. Sopimuksessa ei ollut myöskään valvontapykälää, mikä
herätti molemmin puolin pelkoja, että vastapuoli yrittäisi huijata sen
toteutuksessa.
Viimeisin strategisten ydinaseiden
vähentämissopimus on ns. ”uusi START” eli viralliselta nimeltään Measures for the Further Reduction and
Limitation of Strategic Offensive Arms. Sen allekirjoittivat presidentit Barack
Obama ja Dmitri Medvedev vuonna 2010. Sopimus asettaa sijoitettujen strategisten ydinkärkien ylärajaksi noin
1500 kummassakin valtiossa (STARTissa luku oli 6000 ja SORTissa noin 2000).
Sopimukseen on kirjattu myös valvontamahdollisuus paikan päällä. ”Uusi START”
on ratifioitu sekä USAssa että Venäjällä, ja se on voimassa vuoteen 2021.
Horjuuko
kauhun tasapaino?
Strategisten ydinaseiden
laajamittainen tuhoaminen oli aluksi psykologisesti helppoa
supervaltajohtajille, koska näissä aseissa oli ns. overkill-kapasiteettia : tuhovoimaa oli moninkertaisesti se määrä,
minkä supervallat tarvitsivat toistensa tuhoamiseen. Sitä mukaan kuin
ydinkärkien määrää vähennettiin, lisääntyivät pelot kauhun tasapainon
horjumisesta.
Yhdysvaltojen
republikaanisenaattorien aseriisunnan-vastainen siipi on ollut erityisen
huolestunut Venäjän monikärkiohjuksista. Niillä olisi voinut heidän mukaansa
olla mahdollista tehdä niin musertava ensi-isku, että USAn
vastaiskukapasiteetti olisi tuhoutunut. Vuonna 2012 Pentagon kuitenkin teki
selväksi, että Venäjällä ei ole missään olosuhteissa mahdollisuutta tuhota USAn
vastaiskun kykyä.
Venäjällä ydinaseriisunnan
vastustajat duumassa pelkäsivät, että Yhdysvallat tavoittelee
ohjuspuolustuksellaan kykyä torjua Venäjän isku. He järkeilivät, että mitä
pienemmäksi Venäjä suostuu vähentämään strategista aseistustaan, sitä helpompi
USAn on torjua jäljelläolevat aseet. USAn ohjuspuolustuksesta tuli Venäjällä
suuri huolen aihe.
Yhdysvaltojen ohjuspuolustus ja kauhun tasapaino
Yhdysvaltojen ja Venäjän välillä
solmittiin 1972 ns. ABM-sopimus, jolla rajoitettiin maiden mahdollisuutta
puolustautua toisen osapuolen ohjuksia vastaan. Logiikka oli se, että jos yksi
osapuoli onnistuisi kehittämään pitävän ohjuspuolustuksen, sen ei tarvitsisi
pelätä toisen vastaiskua. Tällöin se voisi tehdä ydinaseilla ensi-iskun ilman
rangaistuksen pelkoa.
Jos ohjuspuolustus strategisia
aseita vastaan olisi todella mahdollinen, se romuttaisi kauhun tasapainon.
Puolustuskykyinen valtio voisi hyökätä toisen kimppuun ydinaseilla tai ainakin
kiristää sitä tällaisen hyökkäyksen uhalla. Ydinaseissa kyky puolustautua tarkoittaa kykyä hyökätä.
Yhdysvalloissa ohjuspuolustuksen
ideaa ei kuitenkaan haudattu. 1983 presidentti Ronald Reagan lanseerasi
Strategisen puolustusaloitteen (SDI), joka tunnettiin pilkkanimellä ”Tähtien
sota”. Tavoitteena oli luoda USAn ja sen liittolaisten ympärille puolustusjärjestelmä,
joka torjuisi Neuvostoliiton ydinohjukset. Neuvostoliitto piti ensin hanketta
ABM-sopimuksen vastaisena mutta totesi myöhemmin, että USAlla ei ollut
realistisia mahdollisuuksia torjua NL:n ohjuksia. Reaganin seuraaja George Bush
vanhempi totesi saman ja hautasi SDI-hankkeen.
1990-luvulla Yhdysvalloissa alettiin
luonnostella ohjuspuolustusta vaatimattomammin tavoittein : pyrkimyksenä oli
kyetä torjumaan yksittäisen ”rosvovaltion” pienimuotoinen ydinasehyökkäys. Presidentti
George Bush nuorempi alkoi panostaa ohjuspuolustukseen määrätietoisesti.
Vuonna
2001 Bush nuorempi irtisanoutui yksipuolisesti, presidentin päätöksellä ilman kongressin vahvistusta, ABM-sopimuksesta ja käynnisti Kansallinen
ohjuspuolustus -hankkeen (National Missile Defense, NMD ; sittemmin hanke on
jaettu osiksi ja nimetty uudelleen).
Vladimir Putinin Venäjä reagoi ABM-sopimuksen kaatumiseen niin, että se jätti 2002 vahvistamatta START II -sopimuksen, jonka presidentit olivat jo ehtineet juhlallisesti allekirjoittaa.
Yhdysvaltojen ohjuspuolustus laajentunut
valtavaksi systeemien verkostoksi. Sen puitteissa on sijoitettu
ohjustentorjuntaohjuksia Alaskaan, Tyynellemerelle, Mustallemerelle ja
Romaniaan. Lähi-itään on rakennettu tutkajärjestelmä havainnoimaan Iranin
ohjuksia. Barack Obaman kaudella ohjuspuolustuksen kehittely on jatkunut, ja
Itä-Aasiaan suunnitellaan puolustusjärjestelmää Pohjois-Korean ohjuksia
vastaan.
Yhdysvallat on korostanut, että
sen ohjuspuolustusta ei ole tarkoitettu Venäjän tai Kiinan ohjuksia vastaan, ja
useimpien asiantuntijoiden mielestä se ei kykenisikään torjumaan niiden
laajamittaista ohjushyökkäystä. Nykyinen ohjuspuolustus ei siis vaaranna kauhun
tasapainoa. Se kuitenkin hermostuttaa Venäjän ja Kiinan johtoa. Todennäköisesti
ne pelkäävät, että ohjuspuolustus kykenisi jonakin päivänä aidosti torjumaan
myös niiden ohjukset ja romuttamaan kauhun tasapainon.
Yhdysvaltojen
republikaanisenaattorit ovat asettaneet 2000-luvun ydinaseriisuntasopimusten
ratifioimisen ehdoksi sen, että niissä ei puututa millään tavoin
ohjuspuolustukseen. Kaikkiin 2000-luvun ydinasesopimusten otsikoihin on
kirjattu republikaanisenaattorien lepyttämiseksi sana offensive korostamaan, että nyt rajoitetaan vain hyökkäysaseita.
Ydinaseriisuntaa pitää jatkaa
Vihreiden turvallisuuspoliittinen
työryhmä esittää puoluevaltuuskunnan kannanotoksi, että strategisten ydinaseiden
vähentämiseen tähtääviä neuvotteluja on määrätietoisesti jatkettava. Perimmäisenä
tavoitteena on edelleen oltava ydinaseeton maailma.
Vaikka suurten ydinasevaltojen
välillä onkin tällä hetkellä voimassa oleva ja vuoteen 2021 ulottuva strategisten
ydinaseiden vähentämisohjelma, kokemus osoittaa, että uudet sopimukset eivät
ole itsestäänselvyyksiä. START II -sopimus pääsi jo presidenttien
allekirjoitusvaiheeseen saakka mutta sitä ei koskaan ratifioitu Yhdysvaltain ja
Venäjän parlamenteissa. START III jäi neuvottelujen asteelle. Näiden sopimusten
tilalle tulivat vesitetymmät SORT ja ”Uusi START”.
Perusteluja näiden sopimusten
kaatamiselle olivat mm. NATOn laajentuminen, Yhdysvaltain ohjuspuolustushanke,
Irakin sota 2003, Venäjän ylivoima taktisissa ydinaseissa sekä Venäjän joukot
Georgiassa ja Moldovassa - yleisemmin Venäjän ja Yhdysvaltain suhteiden
asteittainen kiristyminen vuodesta 2003 lähtien.
On myös mahdollista, että jos
ydinaseiden vähentämisprosessi pysähtyy, sen tilalle tulee ydinaseiden
lisääminen. Vuonna 2009 presidentti Dmitri Medvedev ja Venäjän sotilasjohto
antoivat ymmärtää, että jos silloisten sopimusten voimassaolo päättyy eikä
uusia solmita, Venäjä ryhtyy lisäämään maalta laukaistavien strategisten
ohjustensa määrää. Uhkausta ei tarvinnut panna täytäntöön, koska USA ja Venäjä
saivat seuraavana vuonna aikaan ns. Uusi START -sopimuksen.
- Kulacki Gregory, Chinese Concerns About U.S. Missile Defense. Union of Concerned Scientists. June 2014. Kirjoituksen pääsanoma on, että Yhdysvaltojen ohjuspuolustus voi ärsyttää Kiinan asevarustelun tielle. http://www.ucsusa.org/sites/default/files/legacy/assets/documents/nwgs/china-missile-defense.pdf
- The International Campaign to Abolish Nuclear Weapons (ICAN). http://www.icanw.org/campaign/campaign-overview/
- US Missile Defense. An expensive false promise. Amerikkalaisen Union of Concerned Scientists -järjestön kirjoituksia, joiden pääsanoma on, että Yhdysvaltojen ohjuspuolustus ei kykene puolustautumaan ohjuksia vastaan. http://www.ucsusa.org/nuclear-weapons/us-missile-defense#.V40l8Y9OLI
- Wikipedia.com englanninkielinen, esim. hakusanat Strategic Arms Limitation Talks, Anti-Ballistic Missile Treaty, START, START II, START III, Strategic Offensive Reductions Treaty, New START, United States national missile defense.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti