Vaasan valtuuston viimeinen kokous ennen kuntavaaleja oli
lyhyt : poikkeuksellisesti läppärini akku riitti koko kokouksen ajaksi. Asioita
oli kuitenkin paljon.
Ammattikorkeakoulu kaatumassa kaupungin harteille
Valtuusto päätti ostaa Pohjanmaan liitolta Vaasan
ammattikorkeakoulu Oy:n (VAMK) osakkeita 150 000 eurolla. Kaupunki omistaa
VAMK:sta entuudestaan 74%, ja oston myötä osuus kohoaa 84 %:iin.
Päätös
hyväksyttiin yksimielisesti. Tosin Sture Erickson (RKP) kävi esittämässä
huolensa siitä, että maakunta on luopumassa vastuustaan ammattikorkeakoulusta
ja jättämässä Vaasan kaupungin vastaamaan siitä yksin. Ruotsinkielisen
ammattikorkeakoulun Novian omistuspohjaa on tarkoituksella pidetty laajana.
Huutoniemen alue ja sote-uudistuksen eduskuntakäsittely
Valtuusto päätti myös ostaa suurimman osan Huutoniemen
sairaalan maa-alueesta Vaasan sairaanhoitopiiriltä hintaan 3,7 miljoonaa euroa.
Kauppaan eivät sisälly tonteilla olevat rakennukset. Samalla päätöksellä kaupunki
vuokraa maa-alueen takaisin sairaanhoitopiirille.
Tämän oudolta tuntuvan järjestelyn takana on Sipilän
hallituksen sote-uudistus, jolla on tarkoitus siirtää sosiaali- ja
terveydenhuolto maakunnille.
Osto-operaation tarkoitus on varmistaa, että
kaupunki voi päättää ison ja keskeisen maa-alueen käytöstä, jos Pohjanmaan maakunta
päättää tulevaisuudessa luopua Huutoniemen alueesta. Vuokraoperaatiolla puolestaan
varmistetaan, että keskussairaala saa jatkaa psykiatrisen yksikkönsä toimintaa
Huutoniemellä niin kauan kuin kokee sen tarpeelliseksi.
Valtuusto lisäsi päätökseen ehdon : kauppa ei toteudu, jos
Sipilän hallituksen sote- ja maakuntareformi ei menekään läpi eduskunnassa.
Lait ovat paraikaa eduskuntakäsittelyssä, ja epäluottamus niiden läpimenoon on
yleisesti kasvussa.
Juustohöylä iskee
Vaasan kaupungille oli hyväksytty tämän vuoden budjetti
viime marraskuussa. Silloin oli vielä epävarmaa, paljonko kaupungille
kertyy yhteisöveron tilityksiä ja valtionosuuksia.
Nyt maaliskuussa tiedot olivat varmistuneet. Voitiin todeta,
että Vaasan kaupungin budjetissa oli yliarvioitu tulot seitsemällä miljoonalla
eurolla. Yhteisöverot alenivat, koska Vaasan yritysten talous on yskinyt.
Valtionosuudet laskivat, koska Juha Sipilän hallitus leikkasi niitä, vedoten
kiky-sopimukseen.
Vielä marraskuussa oletimme, että vuosi 2016 olisi Vaasan talouden
pohjakosketus ja että 2017 talous kääntyisi plussalle. Nyt vaikuttikin siltä,
että tämän vuoden tulos tulisi olemaan neljä miljoonaa euroa miinuksella.
Korjausliikkeeksi kaupunginhallitus esitti juustohöylää : velvoitetaan
kaikkia kaupungin toimialoja ”sopeuttamaan toimintaansa siten, että 1,0 % toimintamäärärahoista
jää säästöön”.
Vihreiden vaihtoehto : älykäs
leikkaaminen
Vihreät päättivät esittää juustohöyläleikkauksen
palauttamista uuteen käsittelyyn. Tasainen juustohöylämalli ei ole erityisen
älykäs tapa tehdä säästöjä. Se kohtelee samalla tavoin yliresursoituja ja
aliresursoituja hallintokuntia.
Yliresursoitu on esimerkiksi keskushallinto. Sinne siirtyi
tukipalvelu-uudistuksen seurauksena valtava määrä työntekijöitä, joita ei ole
kyetty hyödyntämään optimaalisesti - tukipalvelujen heikko taso on yleinen
valituksen asia kaikissa hallintokunnissa.
Aliresursoitu on esimerkiksi lastensuojelu. Se sai
budjettikäsittelyn yhteydessä 63 000 euron lisärahan, joka on kuitenkin
työmäärään nähden mitätön. Lastensuojelun laiminlyönneillä voi olla kalliita,
kohtalokkaita ja pitkäkestoisia seurauksia.
Päätimme esittää, että kaupunginhallitus panee kallispalkkaiset virkamiehensä töihin ja teettää heillä arvion siitä, minkä
hallintoalojen tilanne on kaikkein kriittisin ja missä lakisääteiset
velvoitteet uhkaavat jäädä täyttymättä. Uusi ja älykkäämmin laadittu
käyttötaloussuunnitelma voidaan tuoda valtuuston hyväksyttäväksi seuraavassa
kokouksessa huhtikuussa.
Emme siis vastustaneet itse säästöjä, koska tilanne oli vaikea.
Vastustimme leikkauksia, joita ei ollut millään tavoin priorisoitu eikä
kohdennettu tarpeen mukaan.
Kilpajuoksu
valtuustossa
Ennen varsinaista valtuuston kokousta eri puolueiden
valtuustoryhmien puheenjohtajat tapasivat ja keskustelivat, mitä kukin puolue
aikoo esittää valtuustossa. Menin paikalle vihreiden edustajana ja kerroin
vihreiden kannan. Yllättäen kantamme saikin suosiota muissa puolueissa. Tämä oli hämmentävä kokemus, sillä yleensä vihreiden ideat tyrmätään aika refleksinomaisesti.
Itse valtuustosalissa keskustelu lainehti. Useammankin
puolueen valtuutetut kiirehtivät esittämään juustohöyläleikkauksen palautusta
uuteen tarkasteluun. Tämä kilpajuoksu muistutti marraskuun valtuustokokouksen
kilpailua siitä, kuka on eniten lastensuojelun asialla. Vihreiden puolesta
puhui Ivanka Capova, joka oli ollut keskeisesti muotoilemassa kantaamme asiaan.
Seuraavan päivän Pohjalainen antoi kunnian esityksestä
Anne-Marie Viinamäelle (Kok). Esitys leikkauksen ottamisesta uuteen
tarkasteluun meni valtuustossa läpi äänin 40-23. Anne-Marien kunniaksi on
sanottava, että hän kävi kokouksen jälkeen pyytämässä anteeksi, kun oli
kiilannut vihreiden puheenvuoron edelle ja ”varastanut” heidän aloitteensa. Valtuuston
herrasmiessääntö sanoo, että se joka esittää idean ensimmäisenä, saa myös ottaa
sen nimiinsä.
Laajametsän
liito-oravat
Valtuuston käsittelyyn tuli myös Laajametsän asemakaavan
kakkososa. Laajametsä on on ollut alun perin nimensä mukaisesti metsää, mutta sinne
on rakennettu pikkuhiljaa teollisuusaluetta. Alue sijaitsee Vaasan kaupungin
puolella, lentoaseman ja Höstveden välissä. Se on osa Vaasan ja Mustasaaren
yhteistä ns. logistiikkakeskusta.
Vaasan ympäristöseura kääntyi vihreiden puoleen ja pyysi
että puhuisimme liito-oravien puolesta. Ympäristöseura oli tehnyt kaavasta
huomautuksen. Sen karttaliitteen mukaan alueella on neljä liito-oravan
pesäpuuta, joista kolme olisi uhattuna kaavan takia. Liito-oravan pesäpuiden
hävittäminen on kiellettyä EU:n luontodirektiivin ja Suomen luonnonsuojelulain
mukaan.
Vaasan kaupungin kaavoitus oli vastannut ympäristöseuran
huomautukseen lyhyesti, että liito-oravat on huomioitu ja kaava on
lainmukainen. Kysyimme kaavoitukselta, mihin se perustaa oudolta kuulostavan väitteensä
kaavoituksen lainmukaisuudesta, mutta emme saaneet vastausta ennen kokouksen
alkua.
Vihreät
valmistautuvat taisteluun
Valmistauduimme siis äänestyttämään valtuustoa Laajametsän
kaavasta. Liito-oravan puolustaminen ei ole poliitikolle erityisen miellyttävää
hommaa : palkkioksi tulee aggressiivisuutta, pilkkaa ja pahimmillaan julkinen kohu pari viikkoa
ennen vaaleja.
Totesimme kuitenkin että muuta vaihtoehtoa ei ole. Liito-orava
pesii vanhoissa kolopuissa, jotka ovat katoamassa tehometsänhoidon tieltä.
Pönttöön se ei suostu pesimään. Siksi liito-oravan pesäpuu on vaikeasti korvattava asia.
Liito-orava on ainutlaatuinen liitävä nisäkäs, jota ei ole
EU:n alueella muualla kuin Suomessa ja Virossa. Se ei ole vielä välittömästi uhanalainen
mutta sen kanta on laskenut voimakkaasti 1900-2000-luvulla. Nykyvauhdilla se
kuolee Suomesta sukupuuttoon tämän vuosisadan loppuun mennessä. Emme halunneet
tulla jälkipolvien silmissä muistetuiksi porukkana, joka oli mukana
hävittämässä liito-oravaa sukupuuttoon.
Päätimme esittää Laajametsä II:n asemakaavan palauttamista,
koska se on ristiriidassa luonnonsuojelulain ja EU:n luontodirektiivin kanssa. Olisi
todennäköistä, että kaavasta tultaisiin valittamaan hallinto-oikeuteen, ja
meidän arviomme mukaan todennäköistä, että kaava kaatuisi siellä.
Vihreät katsoivat, että liito-oravien pesäpuiden takia ei
tarvitse perua koko kaavaa eikä ainoatakaan tonttia sen alueella. Riitti, jos
siirreltiin hieman rajoja tonteilla, joilla oli asemakaavassa salaperäiset
nimet 7TY, 12KTY ja 13TY. Lisäksi piti muuttaa hieman linjausta kadulle, jonka
nimi oli äijähenkisesti Kaivinkoneenkatu. Jos tarkennukset tehtäisiin tässä
vaiheessa kaavoitusta, kustannukset ovat vähäisiä verrattuna siihen, että koko
kaava joutuisi oikeuteen ja kaatuisi siellä.
Vihreiden rivit
hajoavat
Olimme sopineet, että minä käyn puhumassa Laajametsän
liito-oravista valtuustossa. Kymmenen minuuttia ennen puheenvuoroani huomasin
saaneeni meilin kaavoitusjohtaja Päivi Korkealaaksolta.
Korkealaakso kirjoitti,
että kaavoitus oli kyllä huomioinut ympäristöseuran huomautuksen, mutta se ei
ollut löytänyt liito-oravan pesäpuita ympäristöseuran merkitsemistä paikoista.
Pesäpuut olivat kyllä olemassa mutta hieman eri koordinaateissa kuin
ympäristöseura esitti. Kaava oli tehty Vaasan kaupungin paikannustietojen
mukaan, eikä liito-oravan pesäpuiden pitäisi olla uhattuina.
Koska aikaa oli vähän, muutin omavaltaisesti
valtuustoryhmämme yhteistä linjausta. Sanoin valtuustolle, että vastustuksemme
on perustunut faktoihin, joiden pitävyys on nyt kyseenalaistettu. Pätevyyteni
ei riitä arvioimaan, kummalla on paremmat GPS:t, ympäristöseuralla vai kaupungin
kaavoituksella, joten en esitä kaavan perumista.
Tässä vaiheessa valtuustosalissa istui kolmas
varavaltuutettumme Matti Tuomaala, ympäristöseuran aktiivi. Hän meni puhumaan
minun jälkeeni ja esitti kaavan palautusta.
Kolmihenkisestä vihreästä
valtuustoryhmästä tuli näin kaksi päinvastaista kantaa samaan asiaan. Se ei
sinänsä ole sääntöjemme vastaista : vihreillä ei ole ryhmäkuria. Normaalisti
pystymme sopimaan yhteisen linjamme keskustelemalla asioista etukäteen, mutta
tässä tapauksessa tilanne oli päällä, eikä keskustelulle jäänyt aikaa.
Lopullisessa äänestyksessä valtuusto äänesti sen puolesta,
että kaavaa ei palauteta vaan se hyväksytään sellaisenaan. Tuomaalan palautusesityksen
puolesta äänesti neljä valtuutettua : hän itse, Tapio Osala (vihreät) sekä
Anneli Lehto ja Päivi Moisio Vasemmistoliitosta. Minä äänestin kaavan
hyväksymisen puolesta. Naisvaltuutettumme sattuivat kaikki olemaan estyneitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti