lauantai 12. joulukuuta 2020

Vihreät esittävät miljoonakorotusta Vaasan sote-menoihin

 

Vaasan kaupunginvaltuustolla on maanantaina budjettikokous, jossa päätetään vuoden 2021 talousarvio. Vihreät ovat ilmoittaneet tuovansa kokoukseen esityksen, että sosiaali- ja terveystoimen budjettiin lisätään rahaa peräti 4,9 miljoonaa euroa.  

Esitetty summa on epätavallisen suuri vaikkakin vain pari prosenttia Vaasan koko sote-budjetista – kaupunginhallituksen esityksessä toimintakate (nettomenot) olisi 231 miljoonaa.

Meitä vihreitä on kuitenkin syytetty siitä, että vaarannamme Vaasan talouden tasapainottamisen. Lienee siis tarpeen perustella, miksi olemme päätyneet näin suureen lukuun. 



Vihreä valtuustoryhmä 2019. Vasemmalta Laura Ala-Kokko (muuttanut sittemmin pois Vaasasta), Emine Ehrström, Lotta Alhonnoro, Ivanka Capova, Marko Perälä ja Juha Tuomikoski. Kuvasta puuttuu Eeva Simons. 

Esityksemme perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan laskelmaan siitä, mitkä ovat Vaasan kaupungin välttämättömät sote-menot, jotta pääsääntöisesti lakisääteiset palvelut saadaan turvattua. Lautakunta hyväksyi laskelmansa syyskuussa ja vahvisti sen vielä uudelleen joulukuussa. Laskelman loppusumma ilman erityissairaanhoidon menoja oli 161 miljoonaa euroa.

Sosiaali- ja terveyslautakunnassa tätä laskelmaa kannattivat hyväksyttäväksi 1.12. RKP:n, vihreiden, Vasemmiston ja SDP:n edustajat. Vain Kokoomuksen edustaja äänesti esitystä vastaan.

Kun sosiaalilautakunnan esitys jatkoi kaupunginhallitukseen 7.12., ääni oli toinen. (Kyseisen kokouksen pöytäkirja ei ole vielä julkisesti nähtävillä mutta se löytyy lähipäivinä täältä.) Nyt sote-lautakunnan esitystä kannattivat enää vihreiden ja vasemmiston edustaja. Kaupunginhallituksessa meni läpi esitys, jossa sote-menoja oli leikattu varsin kovalla kädellä. Perusteena olivat kesäkuussa hyväksytty talouden kehys ja talouden tasapainottamistoimet.

Suuria karsittuja menoeriä olivat esimerkiksi vanhushoito (tehostettu palveluasuminen 1 miljoonaa euroa), vammaisten asumispalvelut (0,9 M€) ja lastensuojelu (sijaishuolto 0,7 M€).

 

Toiveajattelua ja lisämäärärahoja

Hämmentävintä näissä ”säästötoimissa” on se, että tosiasiassa niillä ei säästetä kovinkaan paljon. Suuri osa sote-menoista on lakisääteisiä, joten ne täytyy toteuttaa joka tapauksessa. Jos niille ei nyt myönnetä rahaa, sosiaali- ja terveystoimi joutuu yksinkertaisesti ylittämään budjettinsa toteuttaakseen ne. Vuotta myöhemmin valtuusto sitten myöntää lisämäärärahoja kattaakseen nämä ”menonylitykset”.  

Kyseessä on eräänlainen hölmöläisten peitonjatkaminen – leikataan kangaspalanen peiton toisesta päästä ja ommellaan sitten se sama palanen peiton toiseen päähän. Kuntataloudessa tätä kutsutaan alibudjetoimiseksi : menot ennustetaan tietoisesti liian pieniksi. Arkikielessä puhutaan toiveajattelusta : jos kuvittelemme menot pieniksi, jospa ne sitten olisivat oikeastikin pieniä.

Tänä vuonna valtuusto on myöntämässä sosiaalitoimelle lisämäärärahaa 5,8 miljoonaa euroa – samassa kokouksessa, jossa käsitellään vahvasti leikattua ensi vuoden budjettia. Vuonna 2019 hölmöläisten peittoa jatkettiin 9,6 miljoonan euron lisämäärärahalla.

Näiden summien rinnalla vihreiden esittämä 4,9 miljoonaa alkaa vaikuttaa ihan maltilliselta. Esitämme aivan yksinkertaisesti, että soten ensi vuonna tarvitsemat rahat myönnettäisiin kerralla normaalin budjetoinnin yhteydessä. Tämä on vallitseva budjettikäytäntö maailmalla. Sitä noudatetaan myös Vaasassa – kaikilla muilla toimialoilla paitsi sosiaali- ja terveystoimessa. Toki budjetinylityksiä ja lisämäärärahoja tulee muillakin aloilla, mutta ne ovat yleensä paljon pienempiä, ja niiden syynä ovat ennakoimattomat menot.

 

”Lautakunta ei voi hyväksyä alibudjetointia”

Sote-menojen alibudjetointi on ollut Vaasassa ongelma pitkin 2010-lukua. Vihreät ovat esittäneet sote-menoihin tuntuvia tasokorotuksia vuosina 2013-2014 ja kannattaneet demarien tasokorotusesityksiä 2017. Tuolloin tosin elettiin vaikeita leikkausvuosia, ja ”tasokorotus” tarkoitti usein loivennettuja leikkauksia verrattuna valtuustoon tuotuun esitykseen.

Vuoden 2017 jälkeen valtuustokeskustelua on käyty yleensä suhteellisen pienistä summista. Kukaan – myöskään vihreät – ei ole tehnyt radikaaleja miljoonaluokan muutosesityksiä. Miksi ryhdyimme tähän nyt?

Tärkein syy oli aikaisemmin mainitsemani sosiaali- ja terveyslautakunnan kokous 1.12. Lautakunta kieltäytyi leikkaamasta budjettiaan, ja perusteluksi kirjattiin pöytäkirjaan : ”Lautakunta ei voi hyväksyä budjetin alibudjetointia koskien toimintaa, joka on pääsääntöisesti lakisääteistä toimintaa.”

Vielä viikkoa ennen lautakunnan kokousta olin ollut itse vihreiden varajäsenenä kaupunginhallituksessa 23.11. sillä mielellä, että me vihreät hyväksymme tänäkin vuonna soten alibudjetoinnin, olkoonkin että vastahakoisesti. Olimme keskustelleet asiasta vihreässä valtuustoryhmässä pitkään, mutta vasta lautakunnan selvä kannanotto sai meidät tarttumaan toimeen. Koimme, että lautakunta oli tehnyt vetoomuksen, ja siihen tulee vastata.

 

Pohjanmaan hyky

Toinen syy, miksi päätimme tarttua soten alibudjetointiin, oli Pohjanmaan hyky. ”Hyky” eli hyvinvointikuntayhtymä on Pohjanmaan maakunnassa tänä vuonna sovittu uusi sote-organisaatio. Hyky-sopimuksen mukaan kunnat Pietarsaaresta Kristiinankaupunkiin siirtävät lähes kaiken sosiaali- ja terveystoimensa uudelle kuntayhtymälle, joka aloittaa toimintansa täysillä vuoden 2022 alusta. Samaan kuntayhtymään siirretään myös Vaasan sairaanhoitopiirin toiminnot.

Hyky merkitsee valtavaa muutosta. Vuoden 2022 alusta lähtien Vaasan kaupungin terveyskeskukset, vanhusten palvelutalot, hammashoitolat, perhekodit, terveysasemat ja monet muut toiminnot luovutetaan uudelle Pohjanmaan hyvinvointikuntayhtymälle. Niiden mukana menee noin puolet Vaasan kaupungin budjetista – niin tuloista kuin menoistakin.

Kyseessä ei siis ole Sanna Marinin hallituksen suunnittelema sote-uudistus vaan Pohjanmaan maakunnan kuntien oma päätös lähteä rakentamaan omaa maakuntatasoista sote-organisaatiota. Toki Pohjanmaalla on pyritty toimimaan niin, että tehdyt uudistukset eivät ole ristiriidassa hallituksen sote-uudistushankkeiden kanssa. Vaasan valtuustossa kaikki puolueet kannattivat yksimielisesti sote-toimintojen siirtämistä hyvinvointikuntayhtymälle.

 

Sote lähtee, vanhukset ja vammaiset eivät

Vihreitä on kritisoitu siitä, että lähdemme esittämään isoja tasokorotuksia soteen vuotta ennen kuin kaupunki luopuu siitä joka tapauksessa. Eikö olisi parempi jättää tällaiset päätökset uuden kuntayhtymän tehtäväksi?

Meidän kantamme on, että emme ole esittämässä mitään merkittäviä viime hetken rakenteellisia muutoksia. Tarkoituksemme on yksinkertaisesti selkeyttää budjetointikäytäntöä. Tämä tullaan joka tapauksessa tekemään uudessa kuntayhtymässä – siellä tuskin rakennetaan budjetteja jokavuotisen toiveajattelun varaan. Halusimme, että edes viimeinen Vaasan kaupungin sote-budjetti olisi realistinen ja ennustaisi seuraavaa vuotta suurin piirtein totuudenmukaisesti.

Ja tietysti pitää muistaa, että vaikka sote-organisaatio siirtyykin pois Vaasan kaupungilta, niin vaasalaiset vanhukset, vammaiset, terveyskeskusten asiakkaat ja lastensuojelussa olevat lapset pysyvät täällä ja tarvitsevat edelleen tukea. Alibudjetoitu budjetti olisi huono signaali maakuntatason kuntayhtymälle : sehän on kuin viesti, että meitä vaasalaisia ei kiinnosta, mitä teette meidän asukkaittemme kanssa.

 

Vanhat alijäämät katettava viimeistään 2022

Sosiaali- ja terveysmenot ovat noin puolet Vaasan kaupungin taloudesta. Kuten tunnettua, taloutemme on ollut kovissa paineissa 2010-luvulla, ja meille on kertynyt ns. kumulatiivista alijäämää eli miinusmerkkistä tulosta. Tällä hetkellä teemme plussatulosta, ja vanhat alijäämät lyhenevät. Tämän vuoden lopussa alijäämää ennustetaan olevan jäljellä vielä 11,9 miljoonaa.

Kuntalaissa on esitetty kriteerit, joiden mukaan meidän tulisi kattaa alijäämämme tämän vuoden (2020) loppuun mennessä. Tämä ei siis toteudu.

Koronaepidemian vuoksi valtionvarainministeriö on valmistelemassa kuntalakiin lisäystä, jonka mukaan alijäämän kattamiseen on mahdollista saada kahden vuoden jatkoaika. Vaasa saa siis jatkoaikaa alijäämän kattamiseen vuoden 2022 loppuun saakka.

Vaasan valtuuston käsittelyyn on tulossa budjetti, jossa oletetaan, että 2021 on kaupungille hyvän tuloksen vuosi, ja alijäämä tulee katetuksi lähes kokonaan. Vuodelle 2022 jää vanhaa alijäämää vielä miljoona euroa. Kaupungin taloussuunnitelmassa ennustetaan, että tämä saadaan katettua helposti vuoden 2022 plussatuloksella.

Tämä siis olettaen, että sote-menoihin ei tehdä vihreiden esittämää lisäystä. Ja että Vaasan kaupungin sosiaali- ja terveystoimi jotenkin kykenisi pysymään kaupunginhallituksen asettamissa budjettiraameissa eikä tarvitsisi ensi vuonna miljoonien eurojen lisämäärärahaa.

 

Sekä sote että budjetti hyvässä kunnossa 2022 ?

Budjetissa ennustetaan vuoden 2021 tulokseksi peräti 9,3 miljoonaa euroa. Jos tämä toteutuu, saamme hoidettua sote-menot ilman mitään alibudjetointitemppuiluja. Sen lisäksi saamme vielä katettua alijäämämmekin.

Tällä hetkellä elämme niin turbulenttia aikaa, että vuoden 2021 budjetin ennustaminen on melkoista arvauspeliä. Itse toivon, että budjetin optimistiset ennusteet toteutuvat, ja saamme hoideltua alijäämämme ja siirrettyä hyvässä kunnossa olevan sote-toimialan Pohjanmaan hyvinvointikuntayhtymälle.

Jos alijäämää ei saada katettua aikataulussa, se on Vaasan kaupungille imagotappio mutta ei todennäköisesti mitään sen pahempaa. Paljon pahempaa olisi, jos vanhusten, vammaisten, sairaiden ja suojelua tarvitsevien lasten perustarpeisiin ei voitaisi vastata.

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti