Vaasan kaupunginvaltuusto päätti tänään äänin 55-12, että
Vaasan ammattiopisto VAO ja Vaasan aikuiskoulutuskeskus VAKK yhdistetään vuoden 2017
alusta lähtien. Yhdistäminen tapahtuu osastotasoa myöten, eli saman alan
koulutusta antavat osastot sulautuvat yhteen. Uuden yksikön työnimi on Vaasan
aikuiskoulutus VAK.
Hallintoa karsitaan voimakkaasti. Uudistuksessa poistetaan
esimerkiksi neljä koulutuspäällikön tehtävää.
Myöhemmässä vaiheessa liitokseen saatetaan ottaa mukaan
Vaasan oppisopimustoimisto.
Päätöksen palauttamista esitti Merja Rintamäki (kesk), ja
minä kannatin sitä. En vastusta kategorisesti aikuis- ja nuorisokoulutuksen
yhdistämistä, mutta tässä nimenomaisessa tilanteessa en pitänyt sitä järkevänä.
Asia on minua lähellä, aivan iholla. Olen ollut töissä VAKK:ssa pienin katkoksin 1995-2015,
josta viimeiset viisi vuotta koulutuspäällikkönä. Tammikuussa 2016 siirryin
vanhana työntekijänä EduVakk Oy:hyn, johon oli yhtiöitetty VAKK:n kilpailutetut
toiminnot.
Olin valtuustopäivän aamuun asti epävarma siitä, olenko jäävi
päättämään äskettäistä työnantajaani koskevasta organisaatiouudistuksesta,
mutta sain lopulta kaupungin lakimieheltä vahvistuksen omalle käsitykselleni,
että asia ei koske minua henkilökohtaisesti.
Aikuiskoulutuksen 40
vuotta
Aikuis- ja nuorisokoulutuksen ero syntyi 1970-luvulla, kun
alettiin perustaa erillisiä aikuiskoulutuskeskuksia. 2000-luvun alussa Vaasan nuoriso-
ja aikuiskoulutukselle luotiin yhteinen kattorakenne, toisen asteen hallinto.
Viimeisen vuoden aikana toisen asteen ammatillisessa
koulutuksessa on ollut Vaasassa kovaa tempoilua suunnasta toiseen. Toisen
asteen hallinto purettiin kesken kalenterivuoden kesäkuussa 2015, jolloin
VAKK:sta ja VAO:sta tuli selkeästi erillisiä yksiköitä. Jo kaksi kuukautta
myöhemmin niitä alettiin ajamaan yhteen uudelleen, tiiviimmässä muodossa. Näiden
muutosten liikkeellepaneva voima oli kaupungin
sivistystoimenjohtaja Christina Knookala.
Kaksi työkulttuuria
Aikuis- ja nuorisokoulutukset edustavat hyvin erilaisia
työkulttuureja. Esimerkkinä voidaan sanoa, että nuorisokoulutus toimii
elokuusta toukokuuhun, maanantaista perjantaihin ja kahdeksasta neljään, kun
taas aikuiskoulutus pyörii myös iltaisin, lauantaisin ja heinäkuussa.
Aikuiskoulutuksessa on perinteisesti toimittu kilpailluilla markkinoilla,
mitattu osaaminen autenttisilla työnäytöillä, annettu monenlaisia täydentäviä
tutkintoja ja henkilökohtaistettu opintoja opiskelijoiden omien
koulutustarpeiden mukaan.
Aikuiskoulutuksella on suuri määrä tärkeitä tehtäviä. Se
tarjoaa mahdollisuuden uudelleenkouluttautumiseen ihmisille, jotka eivät
jostain syystä voi jatkaa nuorina valitsemallaan ammattiuralla. Koulutuksia
järjestetään aloilla, joilla työvoimasta on kysyntää. Esimerkiksi viime
vuosikymmenen lopulla Vaasan kaupungilla oli huutava pula lähihoitajista. VAKK
koulutti muutamassa vuodessa satoja lähihoitajia. Näin ratkaistiin yhdellä
iskulla kaupungin työvoimapula ja satojen työttömiksi jääneiden työttömyysongelma.
Lisäksi aikuiskoulutus vastaa aikuisten maahanmuuttajien
ammatillisesta koulutuksesta. 20-30% aikuiskoulutuksen opiskelijoista on
maahanmuuttajataustaisia. Koulutuksen suorittamisaste ja opiskelijoiden
työllistymisaste ovat olleet olosuhteisiin nähden erinomaiset. Työllistymään
ovat päässeet sellaisetkin maahanmuuttajat, jotka ovat alun perin tulleet
Suomeen luku- ja kirjoitustaidottomina. Aikuiskoulutus kantaa erittäin
merkittävän vastuun maahanmuuttajien kotoutumisesta.
Kaksi taloudenpitoa
Vaasassa tehtävän uudistuksen keskeinen peruste ovat
tavoiteltavat 2,2 M€:n säästöt. Säästötarve on todellinen, syynä
Kataisen-Stubbin-Sipilän hallitusten suuret koulutusleikkaukset. Vaasassa kolmasosa
säästöistä pitäisi saavuttaa esimiehiä vähentämällä ja kaksi kolmasosaa
uudistamalla toimintatapoja ja luomalla yhteistä opintotarjotinta.
Ongelmalliseksi säästötavoitteen tekee se, että yhdistyminen
näyttää olevan toteutumassa tehottomamman organisaation ehdoilla. Yhdistettävät
oppilaitokset eroavat selvästi toisistaan taloudelliselta tehokkuudeltaan. VAKK:n toimintatapaa voi kuvata
yritysmäiseksi, VAO:n toimintatapaa puolestaan virastomaiseksi.
Viime vuonna VAKK tuotti 13,2 M€:n toimintakuluilla 0,8 M€:n
tuoton. VAO tuotti samaan aikaan 19,3 miljoonan kuluilla 0,2 M€:n tuoton. Näin
laskettuna VAO:n tuottoprosentti oli 1,1% ja VAKK:n peräti 6,2. VAKK:n suurempi tehokkuus toistuu
tilinpäätöksissä vuodesta toiseen, huolimatta siitä, että keskimääräinen
yksikköhinta on VAKK:n koulutuksissa pienempi kuin VAO:n.
Keskeinen syy VAKK:n suurempaan tehokkuuteen on se, että
siellä on ennakoitu meneillään olevat valtionavustusten leikkaukset jo pari
vuotta sitten ja trimmattu organisaatio kuntoon. VAKK:n viimevuotinen ylijäämä
oli jokseenkin samansuuruinen kuin ne leikkaukset, joita siltä odotetaan (sekä
ylijäämä ja että odotettavissa olevat leikkaukset noin 0,8 miljoonaa).
VAO:n ylijäämä 0,2 miljoonaa jäi vielä hyvin kauas sen
säästövelvoitteesta 3,9 miljoonaa. Tämä kertoo raskaasta organisaatiosta, jolla
on erittäin vaikeita leikkauksia edessään.
Yhdistyminen
tehottomamman ehdoilla
Kun siis kaksi tällaista hyvin erilaista yksikköä
yhdistetään ja kun yhdistämisen keskeisenä motiivina on tiukka talous, olisi
loogista olettaa, että uudessa organisaatiossa otettaisiin käyttöön sen
tuottavamman, ketterämmän ja tilanteita paremmin ennakoivan organisaation
toimintamalli. Valitettavasti tästä ei näy selkeitä merkkejä nykyisen
uudistusprosessin aikana.
Sivulliselle tarkkailijalle syntyy vaikutelma, että
virastomaisempi VAO dominoi muutosta, ja muutos tapahtuu sen ehdoilla. Tilanne
vastaa sitä, että Itä- ja Länsi-Saksa olisi yhdistetty Itä-Saksan ehdoilla.
Vaikutelmaa vahvisti Christina Knookalan käytös : hän
onnistui kiertämään valtuustokokouksessa kaksi kertaa kysymyksen, tullaanko
uuden yksikön johtaja valitsemaan avoimella julkisella haulla. Eli ilmeisestikään
ei tulla valitsemaan pätevintä henkilöä avoimella haulla, vaan joku muu jollain
muulla menettelyllä.
Aikuiskouluttajien puolelta on tuotu esiin se huoli, että
uudistuksessa aikuiskoulutus jää nuorisoasteen koulutuksen jalkoihin. Uudistus
johtaa siihen, että aikuiskoulutuksen näkökulmaa edustaa koko organisaatiossa
selkeästi vain toinen apulaisrehtori. Hänelle ei ilmeisesti olla antamassa
esimiesvaltaa.
Rahat yhteen
Tehokkaammassa organisaatiossa herää tässä tilanteessa myös
pelko, että tehottomampi aikoo rahoittaa toimintaansa sen ylijäämillä ja pystyy
niiden avulla jopa lykkäämään välttämättömiä uudistuksia. Toisen asteen
koulutuslautakunnan puheenjohtaja Juha Silander (kok) rauhoitteli valtuustossa näitä
pelkoja vakuuttamalla, että näin ei pääse tapahtumaan.
Silanderin vakuutteluja on vaikea uskoa : uudessa
organisaatiossa yhdistetään myös aikuis- ja nuorisoasteen talousseuranta, osastotasolle
asti. Niiden rahat eivät yksinkertaisesti ole erillään ensi vuoden alusta
lähtien.
Uudistuksessa on riskinä, että lamautamme yritysmäisesti
toimivan ja ketterän VAKK:n, joka on tehnyt laadukasta koulutusta ja pienellä
liikevaihdollaan tahkonnut kaupungin kassaan tasaisesti vajaan miljoonan per
vuosi. Tällainen tuottavuus edellyttää huippuun hiottua organisaatiota.
Pelkään, että tämä kone menettää tehojaan, kun se sulautetaan aivan
toisentyyppiseen organisaatioon.
Valtuustokokouksessa Christina Knookala kuittasi nämä pelot
sillä, että VAKK:n ketterimmät osat on jo yhtiöitetty EduVakk Oy:hyn, jota ei
tulla sulauttamaan nuorisokoulutukseen. Niinpä mitään jyrkkää tehokkuuseroa ei
ole Knookalan mukaan enää olemassa. Väite ei pidä paikkaansa : ketteryys on
kulkenut läpi koko VAKK:n organisaation, ei vain sen kilpailutettujen osien.
Lähteitä :
Toisen asteen giljotiini Blogikirjoitukseni toisen asteen ammatillisen koulutuksen säästöistä. 14.2.2016. Tämän linkin takaa löytyy runsaasti lisää toisen asteen koulutukseen liittyviä linkkejä.
Toisen asteen koulutuslautakunnan alaisen ammatillisen koulutuksen uusi toimintamalli ja päivitys johtosääntöön Vaasan kaupunginvaltuusto 25.4.2016, pykälä 45.
Vaasan ammatillinen koulutus, luonnos organisaatiomalliksi 9.2.2016 Liite, Vaasan kaupunginvaltuusto 25.4.2016, pykälä 45.
Hyvä kirjoitus Juha! Täynnä paljon faktoja.
VastaaPoista