Pääsin katsomaan Seinäjoen arabikevät -dokumenttielokuvan
Suomen ensi-iltaa. Paikka oli Kino Jalasjärvi ja järjestäjä Vaasan vaalipiirin
vihreät.
Elokuva on herättänyt rajua julkista keskustelua. YLE on
ollut rahoittamassa elokuvaa mutta epäröi nyt, voiko se esittää sitä kanavillaan.
Syynä mm. arvio, että elokuvassa painottuvat ”islamofobiset näkökulmat”.
Vaasan vaalipiirin vihreät päätti katsoa elokuvan ottaakseen
siihen kantaa, ja tapahtumasta tehtiin julkinen. Paikkakin järjestyi : vihreä
kansanedustajaehdokas Mikko Jokipii lupautui esittämään sen omistamassaan Kino
Jalasjärvessä. Elokuvateatteri sijaitsee nimensä mukaisesti Jalasjärven
keskustassa, 34 kilometrin päässä Seinäjoelta.
Itse osuin paikalle sattumalta : olin esityspäivänä kuskina
ja roudarina vihreän kansanedustajaehdokkaan Tuula Närvän kampanjakierroksella
Jurva-Jalasjärvi-akselilla.
Vihreät ja Suomen
Sisu yksimielisiä : hyvä elokuva
Tunnelma elokuvan alussa oli latautunut. Elokuvateatteri oli
täynnä, mikä ilmeisesti oli hieman outo tilanne teatterin pyörittäjille.
Yleisöstä suuri osa oli vihreitä ja suuri osa Suomen Sisun jäseniä.
Elokuvan jälkeen salin eteen tulivat ohjaaja Matti Reinikka
sekä elokuvan päätähdet, irakilainen Shihab ja suomalainen Antti-Jussi. Shihab
tuli Suomeen turvapaikanhakijana 2015, päätyi Seinäjoen vastaanottokeskukseen,
sai turvapaikan, kävi kotoutumiskoulutuksen ja on tällä hetkellä töissä Seinäjoen
SOL:lla ja odottaa tietoa, hyväksytäänkö hänet Sedulle lähihoitajakoulutukseen.
Antti-Jussi on Suomen Sisun ja Rajat kiinni -liikkeen aktivisti
Seinäjoella. Vuonna 2015 hän organisoi Seinäjoella katupartioita ja piti
kiihkeitä puheita maahanmuuton ja islamin uhasta.
Kino Jalasjärven salissa käytiin kiihkeä mutta pääosin
asiallinen keskustelu hyvin erilaisten osapuolten kesken. Yhdestä asiasta
osapuolet olivat suurin piirtein yksimielisiä : elokuva oli hyvä, ja YLEn
pitäisi esittää se.
Shihab ja Antti-Jussi
Seinäjoen arabikevät kertoo turvapaikanhakijoiden elämästä SPR:n
vastaanottokeskuksessa. Paikka on täynnä nuoria miehiä, joille keskuksen
johtaja muodostuu ehkä jonkinlaiseksi isähahmoksi. Hän toistaa uudelleen ja
uudelleen, että nuorten miesten on omaksuttava suomalaisen kulttuurin
perussäännöt.
Kun bikinikausi 2016 lähestyy, johtajan puheet muuttuvat
kiihkeämmiksi : hän korostaa miehille, että heillä ei ole varaa mokailla naisten
kanssa. Ei viheltelyjä. Ei huuteluja. Ei kähmintää. Ei raiskauksia.
Toisaalta kuvataan Suomen Sisua ja Seinäjoen katupartoita.
Nahkatakkiset nuoret miehet kulkevat kaduilla ja ihmettelevät, missä niitä ”matuja”
oikein on. He grillaavat sikaa toritapahtumassa ja laulavat Maamme-laulua
porealtaassa.
Ohjaaja Matti Reinikkaa täytyy onnitella onnistuneesta
päähenkilöiden valinnasta. Shihab on äärimmäisen sympaattinen kaveri, jolla on
valtava halu kotoutua Suomeen. Hän on peloton ja tekee aloitteen tapaamisesta
Suomen Sisun edustajien kanssa.
Shihab kertoo rehellisesti, että turvapaikanhakijoiden
joukossa on hyviä ja pahoja ihmisiä ja niinsanottuja turvapakkaturisteja. Elokuvasta
käy ilmi vastaanottokeskuksen asukkaiden olevan varmoja, että heidän joukossaan
on ISIS:n ja Irakin väkivaltaisten sunni- ja shiamilitioiden soluttamia
edustajia. Epäselväksi kuitenkin jää, oliko heitä siellä todella.
Nämä Shihabin
lausunnot vaikuttivat osaltaan siihen, että maahanmuuton vastaisissa piireissä
tämän elokuvan nähtiin kertovan ”totuuden pakolaisista”.
Myös Antti-Jussi on ohjaajalta hyvä valinta. Suomen Sisua on
helppo demonisoida, mutta Antti-Jussi osoittautuu aika inhimilliseksi tyypiksi,
jonka motiivina on aito muukalaisten pelko. Sellainen hän oli myös livenä
Jalasjärvellä, kaikkine puutteineen ja rajoituksineen. Antti-Jussi pääsee hyvin
ääneen elokuvassa. Hän on aidosti maahanmuutto- ja islaminvastainen, eikä häntä
esitetä hirviönä. Tämä saattaa olla syy siihen, että jotkut kokevat elokuvan
islamofobisena.
Matti Reinikan
ristipaineet
Kino Jalasjärven esityksessä useimmat vihreät taisivat kokea
minun laillani, että elokuva kertoo turvapaikanhakijoista lämmöllä ja myönteisesti.
Samoin useimmat Rajat kiinni -tyypit taisivat kokea, että elokuva kertoo
totuuden maahanmuuton vaaroista ja islamin uhasta. Ohjaaja Matti Reinikka on tehnyt
harvinaisen suorituksen.
Epäilemättä Reinikka on ollut kovassa ristipaineessa
sukkuloidessaan elokuvan teon aikaan kahden hyvin erilaisen maailman välillä. Hän näyttää
kallistuneen prosessin aikana ainakin jossain määrin Rajat kiinni -liikkeen
puolelle. Siitä kertovat hänen julkiset yhteydenottonsa brittiäärioikeiston yhteen
johtohahmoon, Tommy Robinsoniin. Nämä yhteydenotot lienevät taas yksi syy,
miksi YLE harkitsee, voiko se esittää elokuvaa.
Reinikka kertoi Jalasjärvellä, että hän suunnittelee
seuraavaa elokuvaansa muslimeista, jotka ovat hylänneet islamin. Tämä teema
nousee esiin vahvasti Seinäjoen arabikeväässä. Tavattuaan Shihabin Antti-Jussi
kokee tarvetta tavata lisää väkeä sieltä toiselta puolelta, mutta samalla hän
haluaa säilyttää lukkiutuneen kantansa islamiin. Ratkaisuksi tulevat ihmiset,
jotka ovat luopuneet islamista, puhuvat nyt julkisesti ja kiihkeästi sitä
vastaan ja kokevat sen vuoksi uhkauksia ja vainoja muslimien taholta.
Luopiot ja totuus
islamista
Islamista luopuneita ihmisiä esitellään Seinäjoen arabikevät
-elokuvassa peräti kolme. Heistä tunnetuin on ruotsalainen somalinainen Mona
Walter, jonka Rajat kiinni -liike kutsuu kertomaan ”totuutta islamista” ja joka pääsee hyvin ääneen Seinäjoen arabikevät -elokuvassa.
Jalasjärvellä ohjaaja Reinikka kertoi, että hän ei ole saanut enää yhteyttä Mona Walteriin. Reinikka arveli, että Walter on siirtynyt tappouhkausten vuoksi
piileskelemään – tai että hänet on siepattu.
Ovatko islamista luopuneet oikeita henkilöitä kertomaan
totuutta tästä uskonnosta? Sama kysymys voidaan esittää uskosta luopuneista
jehovantodistajista tai vaikkapa lestadiolaisista. Kysymys on minulle
henkilökohtainen, koska olen kasvanut lestadiolaiskodissa ja luopunut nuorena
lestadiolaisuudesta.
Aivan epäilemättä uskosta luopuneet puhuvat pääosin totta.
Islamin piirissä esiintyy raakaa naisen sortoa, katolisen kirkon piirissä
pedofiliaa, ja lestadiolaisten piirissä monet naiset uupuvat synnytysten taakan alle. Jos nämä synkät
piirteet esitetään koko totuutena, menetetään kuitenkin kokonaiskuva.
Voin sanoa omastani ja sukulaisteni kokemuksesta,
että lestadiolainen yhteisö on lämminhenkinen, ja ihminen voi saada sieltä vaikeassa
elämäntilanteessa sellaista tukea, joka on harvinaista yhteisön ulkopuolella. Tämä
ei tietenkään sulje pois sitä, etteikö lestadiolaisia naisia näänny
synnytystaakan alle.
Samoin voin sanoa omasta kokemuksestani, että suurin osa
Suomessa asuvista muslimeista on normaalia väkeä, joka haluaa opiskella,
työllistyä ja tulla osaksi suomalaista yhteiskuntaa. Suurin osa haluaa, että
heidän lapsensa hankkivat paremman koulutuksen kuin isä ja äiti, ja pääsevät
elämässä eteenpäin.
Muslimiperheet ovat suomalaisiin verrattuna keskimäärin
konservatiivisempia ja patriarkaalisempia, mutta useimmissa perheissä mietitään miehen, naisen ja lapsen asemaa uusiksi nyt, kun ollaan uudessa
yhteiskunnassa. Tämä ei tietenkään sulje pois sitä, että monien musliminaisten
ja -lasten elämää varjostaa väkivaltainen ja sadistinen perheenpää –
kuten muuten myös monien suomalaisnaisten ja -lasten elämää.
Uskosta ja ylipäätään ideologiasta luopuneiden kokemukset
ovat tärkeitä, koska ne tuovat esiin uskonnon ja ideologian pimeitä
varjopuolia. Niitä ei pidä vähätellä eikä kieltää. Niitä pitää tuoda julki.
Mutta ne eivät kerro koko
totuutta uskonnosta ja ideologiasta. Toivon, että Matti Reinikka pitää tämän
mielessään tehdessään seuraavaa elokuvaansa. Silloin pääsemme nauttimaan yhtä rosoisesta ja inhimillisestä elokuvasta kuin Seinäjoen arabikevät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti