Vaasan kaupunginvaltuustolla on maanantaina budjettikokous, jossa päätetään vuoden 2021 talousarvio. Vihreät ovat ilmoittaneet tuovansa kokoukseen esityksen, että sosiaali- ja terveystoimen budjettiin lisätään rahaa peräti 4,9 miljoonaa euroa.
Esitetty summa on epätavallisen suuri vaikkakin vain pari
prosenttia Vaasan koko sote-budjetista – kaupunginhallituksen esityksessä
toimintakate (nettomenot) olisi 231 miljoonaa.
Meitä vihreitä on kuitenkin syytetty siitä, että vaarannamme Vaasan talouden tasapainottamisen. Lienee siis tarpeen perustella, miksi olemme päätyneet näin suureen lukuun.
Vihreä valtuustoryhmä 2019. Vasemmalta Laura Ala-Kokko (muuttanut sittemmin pois Vaasasta), Emine Ehrström, Lotta Alhonnoro, Ivanka Capova, Marko Perälä ja Juha Tuomikoski. Kuvasta puuttuu Eeva Simons.
Esityksemme perustuu sosiaali-
ja terveyslautakunnan laskelmaan siitä, mitkä ovat Vaasan kaupungin
välttämättömät sote-menot, jotta pääsääntöisesti lakisääteiset palvelut saadaan
turvattua. Lautakunta hyväksyi laskelmansa syyskuussa ja vahvisti sen vielä
uudelleen joulukuussa. Laskelman loppusumma ilman erityissairaanhoidon menoja
oli 161 miljoonaa euroa.
Sosiaali- ja terveyslautakunnassa tätä laskelmaa kannattivat
hyväksyttäväksi 1.12. RKP:n, vihreiden, Vasemmiston ja SDP:n edustajat. Vain
Kokoomuksen edustaja äänesti esitystä vastaan.
Kun sosiaalilautakunnan esitys jatkoi kaupunginhallitukseen
7.12., ääni oli toinen. (Kyseisen kokouksen pöytäkirja ei ole vielä julkisesti
nähtävillä mutta se löytyy lähipäivinä täältä.)
Nyt sote-lautakunnan esitystä kannattivat enää vihreiden ja vasemmiston
edustaja. Kaupunginhallituksessa meni läpi esitys, jossa sote-menoja oli
leikattu varsin kovalla kädellä. Perusteena olivat kesäkuussa hyväksytty
talouden kehys ja talouden tasapainottamistoimet.
Suuria karsittuja menoeriä olivat esimerkiksi vanhushoito
(tehostettu palveluasuminen 1 miljoonaa euroa), vammaisten asumispalvelut (0,9
M€) ja lastensuojelu (sijaishuolto 0,7 M€).
Toiveajattelua ja lisämäärärahoja
Hämmentävintä näissä ”säästötoimissa” on se, että
tosiasiassa niillä ei säästetä kovinkaan paljon. Suuri osa sote-menoista on
lakisääteisiä, joten ne täytyy toteuttaa joka tapauksessa. Jos niille ei nyt
myönnetä rahaa, sosiaali- ja terveystoimi joutuu yksinkertaisesti ylittämään
budjettinsa toteuttaakseen ne. Vuotta myöhemmin valtuusto sitten myöntää lisämäärärahoja
kattaakseen nämä ”menonylitykset”.
Kyseessä on eräänlainen hölmöläisten peitonjatkaminen – leikataan
kangaspalanen peiton toisesta päästä ja ommellaan sitten se sama palanen peiton
toiseen päähän. Kuntataloudessa tätä kutsutaan alibudjetoimiseksi : menot
ennustetaan tietoisesti liian pieniksi. Arkikielessä puhutaan toiveajattelusta
: jos kuvittelemme menot pieniksi, jospa ne sitten olisivat oikeastikin pieniä.
Tänä vuonna valtuusto on myöntämässä sosiaalitoimelle lisämäärärahaa
5,8 miljoonaa euroa – samassa kokouksessa, jossa käsitellään vahvasti leikattua
ensi vuoden budjettia. Vuonna 2019 hölmöläisten peittoa jatkettiin 9,6
miljoonan euron lisämäärärahalla.
Näiden summien rinnalla vihreiden esittämä 4,9 miljoonaa alkaa
vaikuttaa ihan maltilliselta. Esitämme aivan yksinkertaisesti, että soten ensi
vuonna tarvitsemat rahat myönnettäisiin kerralla normaalin budjetoinnin
yhteydessä. Tämä on vallitseva budjettikäytäntö maailmalla. Sitä noudatetaan
myös Vaasassa – kaikilla muilla toimialoilla paitsi sosiaali- ja terveystoimessa.
Toki budjetinylityksiä ja lisämäärärahoja tulee muillakin aloilla, mutta ne
ovat yleensä paljon pienempiä, ja niiden syynä ovat ennakoimattomat menot.
”Lautakunta ei voi hyväksyä alibudjetointia”
Sote-menojen alibudjetointi on ollut Vaasassa ongelma pitkin
2010-lukua. Vihreät ovat esittäneet sote-menoihin tuntuvia tasokorotuksia
vuosina 2013-2014
ja kannattaneet demarien tasokorotusesityksiä 2017.
Tuolloin tosin elettiin vaikeita leikkausvuosia, ja ”tasokorotus” tarkoitti
usein loivennettuja leikkauksia verrattuna valtuustoon tuotuun esitykseen.
Vuoden 2017 jälkeen valtuustokeskustelua on käyty yleensä suhteellisen
pienistä summista. Kukaan – myöskään vihreät – ei ole tehnyt radikaaleja
miljoonaluokan muutosesityksiä. Miksi ryhdyimme tähän nyt?
Tärkein syy oli aikaisemmin mainitsemani sosiaali- ja
terveyslautakunnan kokous 1.12. Lautakunta kieltäytyi leikkaamasta budjettiaan,
ja perusteluksi kirjattiin pöytäkirjaan : ”Lautakunta ei voi hyväksyä budjetin
alibudjetointia koskien toimintaa, joka on pääsääntöisesti lakisääteistä
toimintaa.”
Vielä viikkoa ennen lautakunnan kokousta olin ollut itse
vihreiden varajäsenenä kaupunginhallituksessa
23.11. sillä mielellä, että me vihreät hyväksymme tänäkin vuonna soten
alibudjetoinnin, olkoonkin että vastahakoisesti. Olimme keskustelleet asiasta vihreässä
valtuustoryhmässä pitkään, mutta vasta lautakunnan selvä kannanotto sai meidät
tarttumaan toimeen. Koimme, että lautakunta oli tehnyt vetoomuksen, ja siihen
tulee vastata.
Pohjanmaan hyky
Toinen syy, miksi päätimme tarttua soten alibudjetointiin,
oli Pohjanmaan
hyky. ”Hyky” eli hyvinvointikuntayhtymä on Pohjanmaan maakunnassa tänä
vuonna sovittu uusi sote-organisaatio. Hyky-sopimuksen mukaan kunnat
Pietarsaaresta Kristiinankaupunkiin siirtävät lähes kaiken sosiaali- ja
terveystoimensa uudelle kuntayhtymälle, joka aloittaa toimintansa täysillä vuoden
2022 alusta. Samaan kuntayhtymään siirretään myös Vaasan sairaanhoitopiirin
toiminnot.
Hyky merkitsee valtavaa muutosta. Vuoden 2022 alusta lähtien
Vaasan kaupungin terveyskeskukset, vanhusten palvelutalot, hammashoitolat,
perhekodit, terveysasemat ja monet muut toiminnot luovutetaan uudelle
Pohjanmaan hyvinvointikuntayhtymälle. Niiden mukana menee noin puolet Vaasan
kaupungin budjetista – niin tuloista kuin menoistakin.
Kyseessä ei siis ole Sanna Marinin hallituksen suunnittelema
sote-uudistus vaan Pohjanmaan maakunnan kuntien oma päätös lähteä rakentamaan
omaa maakuntatasoista sote-organisaatiota. Toki Pohjanmaalla on pyritty
toimimaan niin, että tehdyt uudistukset eivät ole ristiriidassa hallituksen
sote-uudistushankkeiden kanssa. Vaasan valtuustossa kaikki puolueet kannattivat
yksimielisesti sote-toimintojen siirtämistä hyvinvointikuntayhtymälle.
Sote lähtee, vanhukset ja vammaiset eivät
Vihreitä on kritisoitu siitä, että lähdemme esittämään isoja
tasokorotuksia soteen vuotta ennen kuin kaupunki luopuu siitä joka tapauksessa.
Eikö olisi parempi jättää tällaiset päätökset uuden kuntayhtymän tehtäväksi?
Meidän kantamme on, että emme ole esittämässä mitään
merkittäviä viime hetken rakenteellisia muutoksia. Tarkoituksemme on
yksinkertaisesti selkeyttää budjetointikäytäntöä. Tämä tullaan joka tapauksessa
tekemään uudessa kuntayhtymässä – siellä tuskin rakennetaan budjetteja jokavuotisen
toiveajattelun varaan. Halusimme, että edes viimeinen Vaasan kaupungin
sote-budjetti olisi realistinen ja ennustaisi seuraavaa vuotta suurin piirtein
totuudenmukaisesti.
Ja tietysti pitää muistaa, että vaikka sote-organisaatio
siirtyykin pois Vaasan kaupungilta, niin vaasalaiset vanhukset, vammaiset,
terveyskeskusten asiakkaat ja lastensuojelussa olevat lapset pysyvät täällä ja
tarvitsevat edelleen tukea. Alibudjetoitu budjetti olisi huono signaali maakuntatason
kuntayhtymälle : sehän on kuin viesti, että meitä vaasalaisia ei kiinnosta,
mitä teette meidän asukkaittemme kanssa.
Vanhat alijäämät katettava viimeistään 2022
Sosiaali- ja terveysmenot ovat noin puolet Vaasan kaupungin taloudesta.
Kuten tunnettua, taloutemme on ollut kovissa paineissa 2010-luvulla, ja meille
on kertynyt ns. kumulatiivista alijäämää eli miinusmerkkistä tulosta. Tällä
hetkellä teemme plussatulosta, ja vanhat alijäämät lyhenevät. Tämän vuoden
lopussa alijäämää ennustetaan olevan jäljellä vielä 11,9 miljoonaa.
Kuntalaissa on esitetty kriteerit, joiden mukaan meidän tulisi
kattaa alijäämämme tämän vuoden (2020) loppuun mennessä. Tämä ei siis toteudu.
Koronaepidemian vuoksi valtionvarainministeriö on
valmistelemassa kuntalakiin lisäystä, jonka mukaan alijäämän kattamiseen on
mahdollista saada kahden vuoden jatkoaika. Vaasa saa siis jatkoaikaa alijäämän
kattamiseen vuoden 2022 loppuun saakka.
Vaasan valtuuston käsittelyyn on tulossa budjetti, jossa
oletetaan, että 2021 on kaupungille hyvän tuloksen vuosi, ja alijäämä tulee
katetuksi lähes kokonaan. Vuodelle 2022 jää vanhaa alijäämää vielä miljoona
euroa. Kaupungin taloussuunnitelmassa ennustetaan, että tämä saadaan katettua helposti
vuoden 2022 plussatuloksella.
Tämä siis olettaen, että sote-menoihin ei tehdä vihreiden
esittämää lisäystä. Ja että Vaasan kaupungin sosiaali- ja terveystoimi jotenkin
kykenisi pysymään kaupunginhallituksen asettamissa budjettiraameissa eikä
tarvitsisi ensi vuonna miljoonien eurojen lisämäärärahaa.
Sekä sote että budjetti hyvässä kunnossa 2022 ?
Budjetissa ennustetaan vuoden 2021 tulokseksi peräti 9,3
miljoonaa euroa. Jos tämä toteutuu, saamme hoidettua sote-menot ilman mitään alibudjetointitemppuiluja.
Sen lisäksi saamme vielä katettua alijäämämmekin.
Tällä hetkellä elämme niin turbulenttia aikaa, että vuoden
2021 budjetin ennustaminen on melkoista arvauspeliä. Itse toivon, että budjetin
optimistiset ennusteet toteutuvat, ja saamme hoideltua alijäämämme ja
siirrettyä hyvässä kunnossa olevan sote-toimialan Pohjanmaan
hyvinvointikuntayhtymälle.
Jos alijäämää ei saada katettua aikataulussa, se on Vaasan
kaupungille imagotappio mutta ei todennäköisesti mitään sen pahempaa. Paljon
pahempaa olisi, jos vanhusten, vammaisten, sairaiden ja suojelua tarvitsevien
lasten perustarpeisiin ei voitaisi vastata.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti