lauantai 22. toukokuuta 2021

Juha Tuomikoski, ehdokas 50

 




Olen vaasalainen vihreä vaikuttaja ja nyt ehdokkaana kuntavaaleissa.

 Ammatiltani olen kouluttaja EduVamia Oy:ssä. Teen työhönvalmennusta, eli autan työttömiä ihmisiä hakemaan työpaikkoihin ja koulutuksiin ja miettimään omaa työuraansa. Lisäksi kartoitan uusien Suomeen tulevien maahanmuuttajien koulutustarpeita ja tuen tekniikan alalla opiskelevia maahanmuuttajia heidän opinnoissaan. Asiakkainani on sekä kantasuomalaisia että maahanmuuttajia.

 Koulutukseltani olen filosofian maisteri Jyväskylän yliopistosta, pääaineena yleinen historia.

Olen syntynyt Oulussa 1961 ja kasvanut lapsuuteni Kajaanissa. Nyt asun Vaasan Melaniemellä.

Olen ollut yhdessä vaimoni Leenan kanssa pian 35 vuotta. Leena on ammatiltaan kirjastopedagogi. Meillä on kolme lasta, jotka ovat kaikki muuttaneet omilleen.

Tykkään lukea paksuja kirjoja, katsoa hyviä elokuvia, liikkua lähiluonnossa ja kokata kasvisruokaa kotimaisista raaka-aineista.

 

VUODESTA 2012 LÄHTIEN olen ollut vihreä varavaltuutettu Vaasan kaupunginvaltuustossa. Esimerkkinä valtuustotyöstäni voin mainita, että olin aktiivisesti puolustamassa kaupungin sosiaali- ja terveystoimen määrärahoja.

Parhaan yleiskuvan vihreiden toiminnasta valtuustossa saa Vaasanseudun vihreiden kotisivulta, valtuustotyön tiedotteista.

Olen myös Vaasan kaupunginhallituksen varajäsen. Kaupunginhallituksessa on 11 jäsentä, ja se kokoontuu 2-3 kertaa kuukaudessa. Se päättää juoksevista asioista valtuuston kokouksien välissä. Varajäsenenä olen osallistunut tarvittaessa kokouksiin, lukenut monisatasivuisia esityslistoja ja tehnyt ehdotuksia siitä, mikä on vihreiden kanta käsiteltäviin asioihin.

Kaupunginhallituksessa olen ajanut aktiivisesti esimerkiksi tavoitetta, että Vaasan tulee olla hiilineutraali kaupunki.

Olen myös kaupunginhallituksen suunnittelujaostossa päättämässä Vaasan yleis- ja asemakaavoista. Kaavoissa päätetään, mihin vedetään kaupungin kadut ja millaisia rakennuksia ja puistoja niiden varsille tulee. Valtuustokaudella 2017-2021 suuria urakoitamme olivat akkutehtaan alue Laajametsässä, Wärtsilän Smart Energy Hubin alue Vaskiluodossa ja Ravilaakson uusi asuinalue Hietalahdessa.

Kaupunkisuunnittelussa pitää ottaa huomioon monia asioita, esimerkiksi se, kuinka joukkoliikenne toimii. Olen kamppaillut aktiivisesti paremman joukkoliikenteen puolesta.


OLEN OLLUT VAASANSEUDUN VIHREIDEN hallituksessa ja välillä sen puheenjohtajanakin. Yhdistyksen facebook-sivulle päivitämme sen vilkkaasta toiminnasta.  

Olen aktiivinen monikulttuurisessa Onnenpiiri-yhdistyksessä. Kävin pari vuotta sitten yhdistyksen mukana tutustumassa Ruandan pakolaisleireihin Keski-Afrikassa. Tällä hetkellä yhdistys rahoittaa kolmen pakolaisnuoren koulunkäyntiä ja avustaa yksittäisiä vaikeuksissa olevia perheitä.

 

ÄIDINKIELENI ON SUOMI, ja lisäksi osaan ruotsia, englantia ja venäjää, joita kaikkia käytän myös työssäni. 

Yhdessä vaiheessa elämääni olin hyvin tiiviisti tekemisissä Neuvostoliiton ja sittemmin Venäjän kanssa – tulkkina, kielenopettajana, yhteyksien luojana. Arvostan venäläistä kulttuuria ja venäläisiä ihmisiä, mutta suhteeni Neuvostoliittoon ja sen seuraajavaltioon Venäjään on ollut kriittinen.

Ymmärrän hieman arabiaa ja pystyn lukemaan arabialaisia kirjaimia, mutta kielitaitoni ei riitä keskusteluun arabian kielellä. Yksi harrastukseni on Lähi-idän historia, politiikka ja kulttuuri.

Nuorena olin aktiivinen pasifisti, mutta nykyisin suhtaudun asioihin maltillisesti. Kantani vaihteluista ja perusteluista voi lukea kirjoittamastani blogiartikkelista.

 Olen asukastoimikunnan puheenjohtaja 61 asunnon naapurustossamme. Se on arkisten kysymysten ratkomista. Jos lasten hiekkalaatiko

ssa on kissankakkaa, saatan siivota sen omin käsin tai vaihtoehtoisesti tilata uudet hiekat. Jos pihapiirin lapset ovat tehneet kolttosia, käyn juttelemassa ystävällisesti heidän vanhemmilleen. Ylläpidämme naapurustomme omaa facebook-ryhmää.

 

MINUT KANNATTAA VALITA JATKOON VALTUUSTOON SIKSI, että minulla on kyky nähdä pienet asiat ja isot kokonaisuudet ja tehdä niiden pohjalta nopeita päätöksiä. Olen asiakeskeinen ja tulen toimeen kaikkien ihmisten kanssa. Uskon, että meidän ihmisten on mahdollista elää rauhassa keskenämme ja sovussa luonnon kanssa.


Vaalikonevastauksiani


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti