Tämä on ensimmäinen osa kolmiosaisesta kirjoitussarjastani
Mitä maahanmuutto maksaa. Toinen osa Hyvät ja huonot maahanmuuttajat ilmestyy 27.12., ja kolmas osa Lasikatot murtuvat 28.12.
Toukokuussa
2015 Juha Sipilän hallitusohjelmaan kirjattiin yhdeksi tavoitteeksi ”laatia
riippumaton selvitys maahanmuuton
kustannuksista ja vaikutuksista yhteiskunnassamme, joka mahdollistaa
tosiasioihin pohjautuvan
keskustelun ja paremman kotouttamispolitiikan sekä päätöksenteon.”
Selvitys
julkistettiin viikko sitten Sosiaali- ja terveysministeriön raporteissa.
Kyseessä on yhden henkilön, STM:n virkamiehen Jere Päivisen kirjoittama
yhteenveto alalla tehdystä tutkimuksesta.
Saako pakolaisten kustannuksia mitata?
Maahanmuuton
kustannusten laskeminen on ollut erityisesti perussuomalaisten lempiaihe.
Perussuomalaiset nousivat ensimmäistä kertaa hallitukseen juuri keväällä 2015,
ja aivan epäilemättä maahanmuuton kustannusarvio kirjattiin hallitusohjelmaan
heidän vaatimuksestaan.
Monista
puheenvuoroista tiedämme, että kaikkein eniten persuja kiinnostavat yhden
maahanmuuttajaryhmän, pakolaisten, aiheuttamat kustannukset. Somessa on
ajoittain käyty kiistaa siitä, onko inhimillistä laskea pakolaisten
vastaanottamisesta aiheutuvia kuluja.
Olen nähnyt
sellaisia kannanottoja, että hädänalaisten ihmisten auttaminen on moraalinen
velvollisuutemme, ja emme voi ruveta laskemaan tällaiselle työlle hintalappua. Joskus
tätä kantaa on perusteltu virheellisellä väitteellä, että emmehän laske
hintalappua myöskään vammaisten ja vanhusten hoidolle.
Talousvaikutuksia pitää seurata
Olen samaa
mieltä siitä, että hädänalaisten ihmisten auttaminen on moraalinen
velvollisuutemme, ja meidän tulee auttaa heitä, vaikkei se tuottaisikaan meille
taloudellista hyötyä. Mutta olen myös sitä mieltä, että meidän on silti
seurattava auttamistyömme taloudellisia vaikutuksia.
Maahanmuutto
on megaluokan tapahtuma, joka muuttaa maatamme pitkällä ajanjaksolla hyvin
paljon. Kannatan vihreiden maahanmuuttomyönteistä politiikkaa, mutta haluan,
että ajaessamme poliittisia tavoitteita arvioimme jatkuvasti niiden seurauksia.
Taloudelliset vaikutukset ovat yksi merkittävä osa maahanmuuton seurauksia.
Maahanmuutto tuotti miinusta vuonna 2011
Maahanmuuton
hintalapun laskeminen ei ole helppo tehtävä. Jere Päivisen raportin otsikko on
paljonpuhuvasti ”Mitä tiedämme maahanmuuton taloudellisista vaikutuksista?”
Heti sen tiivistelmässä korostetaan, että ”maahanmuuton taloudelliset
vaikutukset ovat valtava ja äärimmäisen
kompleksinen
kokonaisuus”.
Maahanmuuton
hintalappua voidaan yrittää laskea yksinkertaistaen yhden vuoden
poikittaisleikkauksena. Esimerkiksi Päivisen raportin
sivulla 47 on taulukko, joka kertoo, että 20-62-vuotiaiden kantasuomalaisen
nettovaikutus julkiseen talouteen oli vuonna 2011 keskimäärin plus 80 € /
henkilö / vuosi. Tämä luku siis saadaan, kun lasketaan yhteen kantasuomalaisten
maksamat verot ja sosiaaliturvamaksut ja vähennetään niistä heidän nauttimansa
julkiset palvelut ja sosiaalietuudet. Laskelmassa eivät ole mukana suomalaiset lapset
ja eläkeläiset, joiden vaikutus julkistalouteen on miinusmerkkinen.
Saman
taulukon mukaan maahanmuuttajien nettovaikutus julkiseen talouteen oli vuonna
2011 miinusmerkkinen, keskimäärin -3600 € / maahanmuuttaja / vuosi.
Suomalainen on kustannuserä 20-30 vuotta
Yhden vuoden
poikkileikkaukset eivät kuitenkaan ole mielekkäitä, kun ruvetaan laskemaan
ihmiselle hintalappua. Keskiverto kantasuomalainen on julkiselle taloudelle
pelkkä menoerä elämänsä ensimmäiset 20-30 vuotta. Sen jälkeen hän maksaa veroja
ja tuottaa taloudelle plussaa, kunnes hän eläkkeelle siirtyessään muuttuu
jälleen kustannuseräksi.
Siksi
ihmisen hintalappua pitää laskea elinkaarimallilla : yritetään arvioida
nettokustannusvaikutus koko eliniän ajalta. Jos ihminen maksaa elämänsä aikana
veroja enemmän kuin kuluttaa julkisia palveluja, hänen nettovaikutuksensa
julkiseen talouteen on positiivinen.
Joku muu kustantaa maahanmuuttajan
lapsuuden
Jos
maahanmuuttaja saapuu Suomeen täysi-ikäisenä, hänen elinkaarikustannuksensa
poikkeavat suomalaisten vastaavista. Hänen kasvattamisensa on kustantanut
toinen kansa ja valtio. Suomi säästyy hänen kohdallaan 20-30 vuoden kustannuseriltä.
Tämä onkin poikinut
ironisen huomautuksen, että jos me suomalaiset haluamme maksimoida ihmisistä
saatavan hyödyn, meidän kannattaisi lopettaa lastenteko kokonaan ja tuottaa
Suomeen täysi-ikäisiä maahanmuuttajia.
Lue lisää:
Jere
Päivinen, Mitä tiedämme maahanmuuton
taloudellisista vaikutuksista? Selvitys maahanmuuton taloudellisten vaikutusten
kokonaisuudesta. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita
2017:27. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/160396/RAP2017_27.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti