Tämä on toinen osa
kolmiosaisesta kirjoitussarjastani Mitä maahanmuutto maksaa. Ensimmäinen osa Ihmisen hintalappu ilmestyi 26.12. Kolmas osa Lasikatot murtuvat ilmestyy 28.12.
Kotouttaminen maksaa itsensä takaisin…
Aikuisen
maahanmuuttajan elinkaarimallin alussa on yleensä kotoutumisvaihe, jossa
henkilö opiskelee suomen kielen ja hankkii suomalaisille työmarkkinoille
sopivan ammattitaidon. Tällöin hän on veronmaksajien kannalta kustannuserä. Jos
kotoutuminen onnistuu hyvin, tämä vaihe jää lyhyeksi. Kotouttamisen voi nähdä
investoinniksi, joka tuottaa myöhemmin hyvän tuoton yhteiskunnalle.
Työperäisen
maahanmuuttajan kohdalla alkuvaiheen kustannuserää ei tule välttämättä
ollenkaan. Vaasaan tuli nousukaudella 2007-08 paljon unkarilaisia hitsareita,
jotka saapuivat kaupunkiin perjantaina ja aloittivat työt seuraavana maanantaina.
Tosin he
muuttuivat veronmaksajien kustannuseräksi seuraavien vuosien laskusuhdanteessa,
kun he jäivät työttömiksi. He alkoivat opiskella suomea ja täydentää
ammattitaitoaan, nyt kun heillä oli vihdoinkin aikaa siihen.
Jos
kotoutuminen sujuu ideaalisesti, niin alun kustannusvaiheen jälkeen
maahanmuuttanut henkilö on veronmaksaja, joka tuottaa julkiselle taloudelle
plussaa. Loppuelämässään hän eläköityy ja muuttuu jälleen kulueräksi
yhteiskunnalle.
Tosin monet maahanmuuttaneet lähtevät eläkepäiviksi
kotimaahansa, jolloin myös heidän vanhuutensa kustannukset jäävät vähäisemmiksi
kuin kantasuomalaisten.
…tai sitten ei
Ikävä kyllä
kotoutuminen ei aina suju ideaalisesti. Jos maahanmuuttanut henkilö ei
työllisty, hän saa toimeentulonsa pääasiassa sosiaalietuuksista eikä ole parhaassa
työiässäänkään nettoveronmaksaja. Tätä ilmiötä on paljon, ja juuri tähän
tarttuvat maahanmuuton kritisoijat.
Hyvin usein maahanmuuttajat työllistyvät määräaikaisiin, osa-aikaisiin ja heikosti palkattuihin ammatteihin. Heistä tulee Suomen talouden työreserviä, joka kutsutaan paikalle tarvittaessa. Tämä merkitsee, että työssäkäyväkin henkilö voi jäädä riippuvaiseksi sosiaaliturvasta, ja hänen palkastaan ei makseta kovin kummoisia veroja.
Miten ennustamme tulevaisuutta?
Maahanmuuttajan
taloudellisia vaikutuksia pitäisi periaatteessa arvioida elinkaarimallilla,
jossa lasketaan kaikki plussat ja miinukset, joita hän aiheuttaa Suomen
julkiselle taloudelle maassaoloaikanaan. Tämän mallin ongelma on ilmeinen :
20-vuotiaan ihmisen elinkaarikustannusten laskeminen edellyttää ennustamista.
Elinkaarimallit antavat paremman kokonaiskuvan kuin yhden vuoden
poikkileikkaukset. mutta ne ovat pakostakin epävarmoja, luonteeltaan enemmän
skenaarioita kuin laskelmia.
Päivisen
raportin sivulla 43 on taulukko, jossa on kolme skenaariota siitä, millainen on
maahanmuuttaneen ihmisen ja hänen lastensa nettovaikutus Suomen julkiselle
taloudelle. Skenaarioissa on erilaisia oletuksia siitä, minkä ikäisenä henkilö
tulee Suomeen, kuinka hyvin hän työllistyy ja miten hänen lapsensa pärjäävät
suomalaisessa yhteiskunnassa.
Skenaarioista yksi tuottaa positiivisen tuloksen
(julkinen talous hyötyy maahanmuutosta) ja kaksi negatiivisen tuloksen
(julkinen talous häviää maahanmuutosta). Tällaisia skenaarioita voisi rakentaa vaikka kuinka paljon.
Hyvät ja huonot maahanmuuttajat
Ns.
maahanmuuttokritiikki keskittyy useimmiten pakolaisten vastaanoton kritiikkiin.
Olen tavannut paljon ihmisiä, jotka sanovat, että maahanmuutto sinänsä on OK,
mutta pakolaisten vastaanottaminen pitäisi lopettaa. On olemassa hyviä ja
huonoja maahanmuuttajia, ja pakolaiset ovat erityisen huonoja.
Usein
pakolaisia vastustetaan kulttuurisin, vahvasti rasismilta haisevin perustein,
joissa sekoittuvat toisiinsa (kuvitellun) muslimin ja pakolaisen käsitteet. Ne
raiskaavat teinityttäremme, sortavat naisiaan, eivät halua sopeutua
kulttuuriimme ja yrittävät nostaa oman uskontonsa valtaan koko Suomessa.
Näitä
perusteita suosi poliittisen uransa alussa esimerkiksi perussuomalaisten
nykyinen johtaja Jussi Halla-aho. Ne pulpahtivat pintaan myös syksyllä 2015,
kun vastaanottokeskuksia perustettiin uusille paikkakunnille. Erityisesti
mieleeni on jäänyt Kauhavan hysteria.
Tilastot kertovat
Rasismi ei
ole edelleenkään erityisen salonkikelpoista Suomessa. On sivistyneempää vastustaa
pakolaisten vastaanottamista taloudellisin perustein. Tätä perustetta painottaa
nykyisin myös Halla-aho.
Perustelu
kuuluu yksinkertaisesti niin, että pakolaiset työllistyvät huonosti ja jäävät
suurimmaksi osaksi elinkaartaan veronmaksajien eläteiksi. He rasittavat
julkista talouttamme, jonka pitäisi keskittyä ulkomaalaisten hyysäämisen
sijasta omien vanhustemme ja työttömiemme hoitamiseen.
Pakolaisten
heikkoa tuottavuutta perustellaan kansallisuuksittain eritellyillä tilastoilla.
Esimerkiksi käy Päivisen raportin sivulla 47 oleva taulukko, johon viittasin jo
aikaisemmin. Taulukko kertoo, että eniten miinusta Suomen julkiselle taloudelle
tuottivat Somaliasta, Irakista ja Jugoslaviasta muuttaneet, jotka ovat
pääasiallisesti pakolaisia tai heidän perheenjäseniään. Vähiten rasitetta
aiheuttivat Saksasta, Virosta, Ruotsista ja Kiinasta muuttaneet, siis pääosin
eurooppalaiset ja/tai työperäiset maahanmuuttajat.
Heistä tuli muurareita
En epäile
tilastoja pakolaistaustaisten heikosta tuottavuudesta. Arkikokemuksesta tiedän
kuitenkin, että pakolaisia on erilaisia. Monet heistä työllistyvät ja
maksavat heihin sijoitetun kotouttamisinvestoinnin takaisin.
Tuttavapiirissäni
on pakolaisina maahan tulleita, jotka ovat työllistyneet esimerkiksi hammaslääkäreiksi,
henkilökohtaisiksi avustajiksi, insinööreiksi, kokoonpanijoiksi, koneasentajiksi,
koulunkäynninohjaajiksi, kouluttajiksi, levyseppä-hitsaajiksi, lähihoitajiksi, talonrakentajiksi, siivoojiksi, sosionomeiksi ja monenlaisiksi yrittäjiksi.
Siksi tuntuu
hieman absurdilta vastustaa kaikkia pakolaisia heidän keskimääräisen taloudellisen
tuottavuutensa perusteella.
Miksi persut eivät kritisoi taikkuja?
Samainen
Päivisen raportin taulukko muuten listaa yhdeksi suureksi miinukseksi
julkiselle taloudellemme thaimaalaiset maahanmuuttajat. Kuten tunnettua, he
eivät ole pakolaisia. Valtaosa Suomessa asuvista thaimaalaisista on naisia,
jotka ovat tulleet Suomeen avioiduttuaan suomalaisen miehen kanssa.
En ole
kuullut yhdenkään ns. maahanmuuttokriitikon kritisoivat koskaan thaimaalaisten
maahantuloa. Syy on selvä : nämä naiset tulevat tyydyttämään sellaisten miesten
tarpeita, jotka kannattavat konservatiivisia arvoja ja kenties jopa äänestävät
persuja. He pönkittävät stereotypiaa alistuvasta naisesta, joka tottelee ja
palvelee miestään. (Tai siis pönkittävät muutaman vuoden kunnes havahtuvat
suomalaisen yhteiskunnan normeihin ja ottavat miehestään eron.)
Ns.
maahanmuuttokriitikot syyttävät mielellään muslimeja siitä, että he alistavat
naisiaan. Suomalaismiesten harjoittama thainaisten alistaminen ei kuitenkaan
häiritse maahanmuuttokriitikkojamme.
Ja totuuden
nimessä lisään vielä, että useimmat tuntemani thainaiset ovat elämänmyönteisiä,
ahkeria ja erittäin sitkeitä. He arvostavat suomalaisessa yhteiskunnassa
sukupuolten tasa-arvoa vaikka ovatkin nähneet tasa-arvomme pimeän puolen. He
kaikki eivät ole alistettuja parisuhteessaan suomalaisen kanssa, vaan monet
löytävät tasapainon avioliitossaan. Useimmat haluavat täydentää heikkoa
pohjakoulutustaan suomalaisella ammattikoulutuksella. Olin itse asiassa
yllättynyt siitä, että heidän taloudellinen taseensa on tilastojen mukaan niin heikko.
Lue lisää:
Jere Päivinen, Mitä tiedämme maahanmuuton taloudellisista vaikutuksista? Selvitys maahanmuuton taloudellisten vaikutusten kokonaisuudesta. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2017:27. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/160396/RAP2017_27.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kiitos Juha, miten saadaan osa 1?
VastaaPoistaYmmärtävätkö ne jotka sanovat että on hyvät ja huonot maahanmuuttajat siitä, että on myös hyvät ja huonot (kanta)-suomalaiset?
Osa 1 on osoitteessa https://viherpesula.blogspot.fi/2017/12/mita-maahanmuutto-maksaa-osa-i-ihmisen.html .
VastaaPoista"Ymmärtävätkö ne jotka sanovat että on hyvät ja huonot maahanmuuttajat siitä, että on myös hyvät ja huonot (kanta)-suomalaiset?" Hyvä kysymys, en tiedä.
Minä en haluaisi jakaa ihmisiä hyviin ihmisiin ja huonoihin ihmisiin. En maahanmuuttajia enkä kantasuomalaisia. Yksi osaa käyttäytyä hyvin ja toinen vähemmän hyvin. Yksi saa nopeasti työpaikan, toiselle se on vaikeaa. Mutta kaikki ihmiset ovat arvokkaita.