lauantai 13. heinäkuuta 2019

Suomen kielen synty, osa 1 : Uralilaiset ja indoeurooppalaiset

Tämä on ensimmäinen osa neliosaisesta blogisarjastani Suomen kielen synty. Toinen osa on Mitä kieltäpuhuivat savenvalajat ja kalliomaalaajat? , kolmas osa Seiman ja Turbinon pronssikauppiaat ja neljäs osa Suomesta tulee suomalainen

Suomen kieli kuuluu uralilaiseen kielikuntaan, vanhalta nimeltään ”suomalais-ugrilaiset kielet”. Meillä on sukulaiskieliä hajallaan ympäri pohjoista Eurooppaa ja Aasiaa.

Tallinnassa kävijän on helppo huomata kielisukulaisuus. Viron kielen ”öö” on yö, ”töö” on työ, ja ”ma armastan sind” on tietenkin rakkaudentunnustus.

Sukulaisuuden pystyy huomaamaan myös saamen kielistä : esimerkiksi järvi on pohjoissaameksi ”jávri”, ja rakkaudentunnustus on ”ráhkistan du”.


Kaukaisemmissa sukukielissä kielisukulaisuutta ei ole helppo havaita. Volgan yläjuoksulla puhuttavaa maria kirjoitetaan kyrillisin kirjaimin kuten venäjää. Järvi on marin kielellä ”jer” ja puu on ”pu”. Ensimmäiset numerot ovat ik, kok, kum, nəl, ja rakkaudentunnustus ”myi tyjym jöratem” (”minä sinua rakastan”).

Unkarin kielen kohdalla yhtäläisyyksien löytäminen on erittäin haasteellista – esim. rakkaudentunnustus on epäromanttisesti ”szeretlek” (äännetään suunnilleen ”shärät-läk” eli ”rakastan-sinua”). Wikipedia lohduttaa, että ”olennaista ei kuitenkaan ole samankaltaisuus sinänsä vaan äännevastaavuuksien systemaattisuus”. Esimerkiksi suomen kielen p:n tilalla on unkarissa usein f : puu on ”fa”, pää ”fej” ja pesä ” fészek”.

Suomen etäisimpiä sukukieliä ovat siperialaiset samojedikielet. Niistä puhutuin on nenetsi (vajaa 30 000 puhujaa). Siitä löytyy etäisiä yhtäläisyyksiä, esim. puu on ”pee”.   

Kauan sitten puhuttiin kantauralia

Kielitieteilijät ovat yksimielisiä siitä, että uralilaisten kielten sukulaisuus ei ole pelkästään vertauskuvallista. Ne kaikki polveutuvat yhdestä muinaisesta kielestä, jolle on annettu nimi ”kantaurali” (englanniksi ”Proto-Uralic”).

Kantauralin puhujat eivät osanneet kirjoittaa, joten heidän kielestään ei ole jäänyt tekstejä. Kielitieteilijät ovat kuitenkin pystyneet rekonstruoimaan siitä monia piirteitä vertailemalla nykyisiä uralilaisia kieliä ns. historiallis-vertailevan kielitieteen metodien avulla.

Kielitieteilijät ovat vakuuttuneita siitä, että kantauralissa oli kuusi sijamuotoa ja kolme lukua (yksikkö, kaksikko ja monikko). Se suosi subjekti-objekti-verbi-sanajärjestystä (”minä sinua rakastan”).

Kantauralilaisessa sanastossa on ollut paljon havumetsävyöhykkeen luontoa kuvaavia sanoja ja kivikautiseen teknologiaan liittyviä termejä. Sanastosta saamme vihjeen, ketkä ja millaisessa ympäristössä sitä ovat puhuneet.

Nykyiset uralilaiset kielet ovat kehittyneet kantauralista siten, että kieli on muuttunut sukupolvien saatossa, eri alueilla eri suuntiin. Vanhoja sanoja on korvautunut uusilla, kielioppi on muuttunut ja uusia äänteitä on tullut vanhojen sijaan. Uralilaiset kielet ovat etääntyneet toisistaan niin kauas, että yhteisen kantakielen on täytynyt hajota tytärkieliksi jo tuhansia vuosia sitten.

Uralilainen maailma - Atlantilta Siperiaan

Reilu tuhat vuotta sitten uralilaiset kielet muodostivat lähes yhtenäisen vyöhykkeen, joka ulottui Atlantilta kauas Siperiaan. Jäämeren rannikoilla puhuttiin saamelaiskieliä, Itämeren rannoilla suomea ja viroa. Suomesta itään valtakieli oli vepsä, joka nyt on lähes kuollut kieli.

Keskiajan venäläisistä kronikoista tiedämme, että Moskovan ympäristössä puhuttiin suomensukuisia merjan ja muroman kieliä, jotka kuolivat sukupuuttoon joskus 1500-luvun jälkeen. Siitä idempänä, ylä-Volgalla, olivat nykyisten mordvan ja marin kielten edeltäjät. Uralin länsirinteitä asuttivat permiläiset kansat.

Suomensukuisten kansojen lista jatkui edelleen itään päin, Länsi-Siperiaan saakka – siellä hantit ja mansit ovat jääneet 1980-luvulta lähtien öljy- ja kaasubuumin jalkoihin.

Itä-Siperiassa samojedikielet näyttävät muodostaneen suunnilleen yhtenäisen vyöhykkeen Altai-vuorilta, Mongolian rajalta, Jäämerelle. Samojedikielet ovat nykyisin kuolemassa sukupuuttoon, poikkeuksena ehkä nenetsi.

Merkillisen maantieteellisen poikkeuksen muodostivat unkarin kielen puhujat. ”Ugrit” olivat soturi- ja ratsastajakansa Uralin länsipuolisilla aroilla, mutta he lähtivät vaeltamaan länteen päin. Sysäyksenä lienee ollut turkkilaissukuisten bolgaarivalloittajien tulo Volgalle 600-luvulla.

Vuonna 895 unkarilaiset tunkeutuivat nykyisen Unkarin alueelle ja valtasivat sen. Heidän tulonsa on kirjattu tarkasti keskiajan saksalaisissa kronikoissa, joissa heidät mainitaan – todennäköisesti liioitellen - viikinkien veroisiksi rosvoiksi ja barbaareiksi.

Uralilainen maailma pirstoutui

Viimeisen tuhannen vuoden aikana uralilainen vyöhyke pirstoutui, kun etelästä tulleet kielet syrjäyttivät uralilaisia kieliä. Skandinaviassa ruotsi ja norja syrjäyttivät saamelaiskieliä. Volgan keskijuoksulla turkkilaissukuiset bolgaarit ja myöhemmin tataarit asettuivat ugrien, marien ja udmurttien alueille ; Siperiassa turkkilaissukuiset tunguusit syrjäyttivät samojedeja ; ja lopuksi venäläinen asutus työntyi laajoille alueille Pohjois-Euraasiaan.

Nyt uralilaisten kielten puhujat ovat saarekkeina muunkielisten kansojen keskellä, ja useimmat näistä saarekkeista supistuvat jatkuvasti. Suuri osa uralilaisista kielistä on sukupuuton partaalla.


Ei ole ”uralilaista rotua”

Yleisesti oletetaan, että kantauralia puhui vähälukuinen ja suppealla alueella asuva kansanryhmä. Se eli tuhansia vuosia sitten Pohjois-Euraasian havumetsävyöhykkeellä suurin piirtein kivikautisissa olosuhteissa. 

Sitten tapahtui jotakin, luultavimmin teknologinen ja yhteiskunnallinen vallankumous. Tämä ryhmä alkoi kasvaa ja levittäytyä nopeasti. Kun kantauralin puhujat etääntyivät yhä kauemmaksi toisistaan, kantakieli alkoi hajota erilaisiksi tytärkieliksi.

Ennen kantauralin leviämistä Pohjois-Euroopassa on täytynyt olla muita kieliä, jotka katosivat ja kuolivat sukupuuttoon kantauralin edetessä. Näitä kadonneita kieliä kutsutaan paleokieliksi.

Paleokieliä puhuneet kansat eivät todennäköisesti tuhoutuneet vaan ne yksinkertaisesti vaihtoivat kieltä. Tämän voi päätellä siitä, että uralilaisia kieliä puhuvat kansat ovat geneettisesti erityyppisiä. Ei ole olemassa mitään ”uralilaista rotua”.

Läntisimmissä uralilaiskielten puhujissa on paljon vaaleatukkaisia ja sinisilmäisiä henkilöitä, mikä viittaa jopa siihen mahdollisuuteen, että heidän kaukaiset esi-isänsä ovat puhuneet germaanista kieltä mutta vaihtaneet kielen jossain vaiheessa suomeen tai saameen. Siperian samojedikansoissa on paljon tummia ihmisiä, joilla on mongolien tapaan silmäpoimu ja ”aasialaiset poskipäät”.  

Meillä ei ole varmaa tietoa siitä, minkä näköisiä ovat olleet alkuperäiset kantauralin puhujat.

Uralilaiset ja indoeurooppalaiset

Uralilaisella kieliperheellä on sisar, indoeurooppalainen kieliperhe. Nämä kaksi perhettä kehittyivät samoilla alueilla ja samoihin aikoihin, ja indoeurooppalainen kieliperhe vaikutti voimakkaasti uralilaiseen.

Indoeurooppalaisiin kieliin kuuluvat lähes kaikki Euroopan kielet - paitsi uralilaiset. Indoeurooppalaisia kieliä ovat esimerkiksi romaaninen ranska, germaaninen englanti, slaavilainen venäjä ja balttilainen latvia.

Kuten kieliperheen nimi kertoo, indoeurooppalaisia kieliä löytyy myös Intiasta. Suurin osa Pohjois-Intian kielistä, esimerkiksi hindi, urdu ja bengali, kuuluvat tähän samaan kieliperheeseen. Samoin Lähi-idän ”iranilaiset” kielet, esimerkiksi persia ja kurdi.

Indoeurooppalaisiin kieliin pätee aivan sama kuin uralilaisiinkin – kyseessä on kielellinen yhteys, ei geneettinen. Ei ole olemassa mitään ”indoeurooppalaista rotua”, vaan sen puhujat ovat hyvin erilaisia.

Ja kuten uralilaiset, myös indoeurooppalaisetkin kielet ovat kehittyneet yhdestä kielestä.
Kuten kantauralin, myös indoeurooppalaisen kantakielen puhujat olivat luku- ja kirjoitustaidottomia, joten kukaan ei aikanaan kirjoittanut tätä kantakieltä paperille. Se on täytynyt rekonstruoida jälkeenpäin tytärkielien perusteella.

Jamnakulttuuri, indoeurooppalaisten alku

Indoeurooppalaisten kielten alkuperä on Jamnakulttuuri (venäjäksi ja englanniksi Yamnaya). Se kehittyi noin 3300 vuotta ennen ajanlaskun alkua Volgan alajuoksulle ja Ukrainan aroille. Se oli karjanhoitajien kulttuuri, joka kesytti arojen villihevosen ensin lihavarastoksi, sitten ratsuksi ja lopulta juhdaksi vetämään nelirattaisia vankkureita. Sitä on kutsuttu myös ”kurgaanikulttuuriksi”, koska se hautasi päälliköitään valtaviin maakumpuihin, kurgaaneihin.

Jamnakulttuurin perilliset levittäytyi nopeasti kaikkiin ilmansuuntiin. Niiden perintö näkyy tänäkin päivänä kaikkien eurooppalaisten geeniperimässä. Länsi-Euroopassa indoeurooppalaiset syrjäyttivät vanhemmat eurooppalaiset maanviljelyskulttuurit.

Indoeurooppalaiset tulivat Itämeren yli ja nousivat maihin Suomenkin rannikolla. Täkäläinen arkeologia tuntee heidät nimellä ”vasarakirveskansa”. Vasarakirveskansa asui muutamia vuosisatoja erillään Suomen sisämaan väestöstä mutta sulautui sitten heihin.

Tuhansia vuosia vanhat tekstit

Indoeurooppalaisen kantakielen alkuperä on pystytty selvittämään kohtuullisen luotettavasti, toisin kuin kantauralin alkuperä. Indoeurooppalaisia kieliä kirjoitettiin muistiin jo hyvin varhain, kun ne eivät vielä olleet erkaantuneet kauas toisistaan.

Varhaisimpia indoeurooppalaisia tekstejä ovat Rigvedat (kirjoitettiin Intiassa), Avesta, (ehkä nykyisen Iranin alueella) ; ja Ilias (Kreikassa, runoelma Troijan sodasta). Ne kaikki kirjoitettiin joskus toisella vuosituhannella ennen ajanlaskumme alkua.

Rigvedojen, Avestan ja Iliaan kieli, maailmankuva ja jumalat ovat hämmästyttävän lähellä toisiaan. Näistä tuli 1700-luvun tutkijoille ajatus, että monilla Intian, Iranin ja Euroopan kielillä voisi olla yhteinen kantamuoto.

Uralilaisilla kielillä kirjoitetut tekstit ovat tuhansia vuosia nuorempia kuin indoeurooppalaiset. Unkarin kieltä alettiin kirjoittaa 900-luvulla ajanlaskumme alun jälkeen. 1200-luvulta on säilynyt muutama rivi vanhaa karjalan kieltä kyrillisin kirjaimin kirjoitettuna (ns. Novgorodin tuohikirje). 1300-luvulla luotiin Uralilla muinaispermin kirjakieli (nykyisen komin kielen edeltäjä) ja 1500-luvulla ensimmäinen suomen kirjakieli.

Joitakin lähteitä

David W Anthony, The Horse, the Wheel and Language. How bronze-age riders from the Eurasian steppes shaped the modern world. Princeton University Press 2007. 

Georg Haggrén et al., Muinaisuutemme jäljet. Suomen esi- ja varhaishistoria kivikaudelta keskiajalle. Gaudeamus 2015. 
  •         Petri Halinen, Kivikausi. S. 19-54



Google kääntäjä. https://translate.google.fi/  Kääntäjästä löytyy kolme uralilaista kieltä : suomi, unkari ja viro.

Sano se saameksi. YLEn nettisivusto. http://sanosesaameksi.yle.fi/ Keskeisiä fraaseja pohjoissaamen, inarinsaamen ja koltansaamen kielillä.

Suomi-mari-sanakirja verkossa. https://fi.glosbe.com/fi/chm

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti